نحوه نصب و اجرای چمن مصنوعی

نحوه نصب چمن مصنوعی چگونه است؟

نحوه اجرای چمن مصنوعی به چه صورت است؟ چمن مصنوعی نوعی کفپوش محسوب می شود که در مقایسه با چمن طبیعی از دوام و استقامت بالاتر و بیشتری برخوردار است و روی هر سطحی، چه نرم و چه سخت به راحتی نصب می شود. اجرای درست و کامل مراحل نصب چمن مصنوعی به ویژه چمن مصنوعی ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مستقیم بر دوام محصول تاثیر می گذارد.

حال در این مقاله میخواهیم نحوه نصب چمن مصنوعی را بررسی کنیم و به این موضوع بپردازیم رعایت چه نکاتی قبل از نصب چمن مصنوعی باعث می شود چمن با دوام تر و پایدارتری داشته باشیم. همچنین اگر امکان آموزش نصب چمن مصنوعی وجود دارد، با یکدیگر یاد بگیریم تا در هزینه اجرا صرفه جویی کنیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

مقاله پییشنهادی : بهترین زمان نصب چمن مصنوعی

آموزش نصب چمن مصنوعی

روش نصب چمن مصنوعی شامل چند مرحله حساس و دقیق است. اما این مدل کفپوش برخلاف دیگر روش ها دردسر خاصی به دنبال ندارد و برای اجرای آن به مصالح خاصی نیاز ندارید.

در حقیقت برای درست کردن چمن مصنوعی تنها لازم است وسایل مورد نیاز زیر را تهیه کنید:

  • چسب چمن مصنوعی (چسب دو جزئی چمن مصنوعی)
  • تعداد رول چمن مصنوعی مورد نیاز
  • کاتتر
  • متر جهت اندازه گیری
  • برس

مراحل نصب چمن مصنوعی؛ از زیرسازی تا پرکردن 

در ادامه با مراحل طریقه نصب چمن مصنوعی به طور دقیق آشنا می شوید. هر کدام از مراحل نصب چمن مصنوعی کمک کننده اجرای چمن به نحوه احسن است؛ پس نکات کلیدی مراحل را به ذهن بسپارید:

اولین مرحله نصب چمن مصنوعی توجه به زیر سازی

نحوه نصب چمن مصنوعی برای هر مدل ورزشی، تزئینی و … دارای مراحل مختلفی است که مهم ترین مرحله آن زیرسازی می باشد. خیلی ها بعد از خرید چمن به این فکر می کنند ” چگونه چمن مصنوعی را درست کنیم؟”. در حالی که قبل از پرداختن به نصب باید زیرسازی مناسب انجام شود. زیرسازی چمن مصنوعی تاثیرات فراوانی در کاهش یا افزایش طول عمر و ضربه پذیری آن ایفا می کند. بنابراین توجه به جزئیات می‌تواند تاثیرات موثری در صرفه جویی هزینه ها، طول عمر چمن مصنوعی داشته باشد. عموما زیر سازی چمن مصنوعی زمین ها به دو صورت نرم و سخت می باشند: در زمین هایی که به صورت فیلترینگ (زیرسازی فیلترینگ در مباحث بعدی به صورت کامل توضیح داده خواهد شد) اجرا شده اند بعد از تسطیح لایه آخر می بایست با استفاده از مصالح آهکی از رشد مجدد گیاهان جلوگیری کرد.

عملیات فیلترینگ، زیرسازی روی زمین خاکی

عملیات فیلترینگ به منظور نصب چمن مصنوعی روی خاک طی مراحل زیر انجام می شود تا شاهد بهترین نتیجه باشید:

  • از بین بردن هر گونه علف هرز و در صورت لزوم استفاده از روش های شیمیایی و علف کش ها
  • هموار کردن سطح و کوبیدن آن
  • قرار دادن یک لایه ماسه ریز و فشرده سازی آن
نحوه نصب چمن مصنوعی روی خاک

این روزها نحوه نصب چمن مصنوعی روی خاک نسبت به سطح های آسفالت شده و بتن شده گزینه مناسب تری است. چرا که با کمک این روش دیگر به طبیعت آسیبی وارد نمی شود. اگر دوست دارید در محیط باغچه و زمین بازی از چمن مصنوعی استفاده کنید اصلا نگران نباشید. به راحتی این محصول بدون نیاز به آسفالت کردن یا بتن کردن زمین روی زمین خاکی نصب می کنید. برای این کار ابتدا باید محیط مورد نظر را علف زدایی کنید و برای این کار تنها کافی است از سطح زمین به ارتفاع ۱۰ الی ۱۵ سانتخانه خارج نمایید تا احتمال رشد هرگونه علف یا گیاهی از بین برود. برای پوشش بهتر نیز پیشنهاد می شود از ترکیب شن و ماسه استفاده کنید و روی خاک را بپوشانید تا بستری مناسب برای نصب چمن مصنوعی ایجاد شود.

نکته دیگری باید برای طریقه نصب چمن مصنوعی روی خاک در  نظر بگیرید، صاف کردن سطح زیرین چمن قبل از نصب است. سعی کنید در این مرحله شیب ملایمی ایجاد کنید تا زیرسازی مناسب انجام شود.

زیرسازی روی زمین سیمانی

 نحوه نصب چمن مصنوعی روی سیمان و سطوح سخت چگونه است؟ سطوحی مانند بتن و آسفالت جزء زیرسازی های سخت محسوب شده که همگی برای اجرای چمن مصنوعی مناسب هستند و در مقایسه با زمین های فیلترینگ، عملیات نصب روی این دسته از زمین، ساده تر است. (اما مورد تایید فیفا نمی باشد). اگر زیرسازی به صورت بتنی یا آسفالتی باشد ابتدا می بایست منطقه نصب توسط جاروهای دستی تمیز و عاری از هرگونه ضایعات گردد.

به طور کلی تمامی سطوح مورد نظر پروژه باید به اندازه کافی مسطح و پایدار باشند.

نکات کلیدی برای نصب چمن مصنوعی روی سیمان

نحوه چسباندن چمن مصنوعی روی سیمان چگونه است؟ طریقه چسباندن چمن مصنوعی روی سیمان به محیط مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال برای محیط تراس یا بالکن نیازی به چسب کاری نیست. اما برای محیط باغ و حیاط از چسب های مخصوص استفاده می شود.

همانطور که متوجه شدید نصب چمن مصنوعی روی سطوح صاف و کاملا یکدست نسبت به دیگر سطوح خاکی بسیار ساده تر است. اما برای چسباندن چمن مصنوعی روی سیمان یا دیگر سطوح باید برخی نکات کلیدی را در نظر بگیرید. اولین نکته این است که محل نصب را مشخص کنید. اگر قرار است چمن مصنوعی در حیاط خلوت یا بالکن و تراس نصب شود، نیازی به اقدامات سخت مانند چسب کاری ندارد. اما برای نصب چمن مصنوعی در محیط‌های باز مانند حیاط و باغچه از چسب های مخصوصی باید استفاده شود.

همچنین نصب چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ ایده بسیار جالبی است که نیاز به طی کردن مراحل خاص ندارد. تنها کافی است چمن مصنوعی در اندازه های دقیق برش داده و به راحتی روی سیمان بین موزایک یا سنگ چسبانده شود.

 

زیرسازی چمن مصنوعی

 

دومین مرحله نصب ژئو تسکتایل

ژئو تکستایل ها منسوجاتی نفوذپذیر از جنس پُلی پروپیلن یا پلی استر هستند که همراه با خاک، توانایی جداسازی، فیلتر کردن، تقویت، حفاظت یا تخلیه را دارند و برای زیر سازی زمین های سخت مانند بتن یا آسفالت از آن استفاده می شود. هدف استفاده از این لایه، نرمی، ضربه‌گیر و محافظت از لایه بکینگِ چمن مصنوع روی سطح زمین است.

 ژئو تسکتایل چمن مصنوعی

 

سومین مرحله پهن نمودن رول چمن مصنوعی

بعد از پهن نمودن لایه ژئو تکستایل، رول چمن مصنوعی ورزشی، چمن منصنوعی تزئینی و … را به صورت بسته بندی کارخانه ای طبق نقشه روی زمین مورد نظر جانمایی کرده و بعد از اطمینان نسبت به صحیح قرار گرفتن و در یک جهت بودن رول ها، باز کردن و پهن کردن آنها اقدام می نماییم. دقت داشته باشید، در بسیاری از مکان ها باید براساس ابعاد، برشکاری های لازم صورت گیرد تا چمن همه سطح را پوشش دهد.

پهن نمودن رول های چمن مصنوعی

 

چهارمین مرحله اورلب کردن چمن مصنوعی

قبل از یادگیری طریقه چسب زدن چمن های مصنوعی از طریق نوارهای سیمینگ باید رول چمن مصنوعی را نسبت به هم اورلب کنیم. در این مرحله احتمال دارد به علت چسبیده و فیکس نشدن قواره‌ها روی زمین برش چمن را به صورت صحیح انجام ندهید. پس نهایت تلاش خود را برای قرارگیری قواره‌ ها در قالب مشخص و بو دو لب چمن کنار هم به صورت مماس به کار بگیرید. در آخر هم با کمک کاتر لبه‌های اضافی را برای قرار گرفتن دقیق دو لبه کنار هم برش دهید.

اورلب کردن چمن مصنوعی

پنجمین مرحله بهم چسباندن چمن مصنوعی

نحوه چسباندن چمن مصنوعی در کیفیت و زیبایی ظاهری آن تاثیر بسزایی دارد، پس لازم است در این مورد دقت بیشتری انجام گردد. بعد از پهن نمودن تمامی رول های چمن مصنوعی ورزشی و اطمینان از صحیح قرار گرفتن محل آنها، زیر درز بین رول های چمن مصنوعی دو به دو نوار اتصال هایی (سیمینگ تِی) به عرض ۲۰ سانتیمتر روی ژئو تکستایل قرار داده و چسب دو جزیی پلی اورتان روی آنها به وسیله قلم پخش می گردد. بدین شکل، چمن مصنوعی با کمک چسب روی نوار اتصال می چسبد.

حال برای برقراری اتصال محکم تر می توانید روی محل های چسب خورده به آرامی قدم بزنید.

 به همین راحتی نحوه چسباندن چمن مصنوعی انجام می شود!

آشنایی با چسب دوجزئی چمن مصنوعی

چسب دو جزئی چمن مصنوعی همانطور که از نامش مشخص است، از دو قسمت مجزا تشکیل می شود که هنگام چسباندن چمن مصنوعی، ۲ قسمت مختلف با یکدیگر مخلوط شده و میزان چسبندگی مورد نیاز را ایجاد می کند. از آنجا که این مدل چسب از نظر کیفیت ممکن است متفاوت باشد، قیمت برندهای مختلف نیز با یکدیگر نیز فرق می کند. این دو جزء شامل رزین و هاردنر است که نسبت استفاده آن ها یکسان نیست. در واقع نسبت رزین و هاردنر برابر ۱۰۰ به ۱۰ یا ۱۰۰ به ۱۵ و یا ۱۰۰ به ۲۰ می باشد که با توجه به نوع چسب مشخص می شود.

بهم چسباندن چمن مصنوعی

 

ششمین مرحله پخش سیلیس

پخش سیلیس در این مرحله برای حفظ افراشتگی و تازگی چمن مصنوعی است. میزان سیلیس بسته به نوع مدل (ارتفاع، تراکم، دیتکس، ساختار منوفیلامنت) و چگونگی کاربری چمن مصنوعی (چمن مصنوعی ورزشی است یا تزئینی) می بایست به طور میانگین ۲۲ کیلوگرم است. حال برای این که این ماده به طور همگن در تمام نقاط چمن مصنوعی پخش گردد از برس های مخصوص دستـی یا ماشینی SMG استفاده می گردد.

 

مرحله پخش سیلیس

 

هفتمین مرحله پخش گرانول

مرحله هفتم یا مرحله آخر، برای پر کردن فضای خالی الیاف و ضربه گیری چمن مصنوعی اجرا می شود. برای در هر مترمربع، حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم گرانول لازم است. این مرحله برای اجرای چمن مصنوعی ورزشی از اهیمت بالایی برخوردار است. زیرا پرکردن فضای خالی الیاف در افزایش دوام و عمر چمن مصنوعی ورزشی اهمیت بالایی دارد.

پخش گرانول

لازم به ذکر است هفت مرحله ای که بالاتر اشاره شد دارای اهمیت یکسان بوده و در نتیجه اجرای هرچه بهتر چمن مصنوعی کمک می کند تا نصب چمن مصنوعی به صورت تخصصی و کامل صورت بگیرد و دوام و طول عمر آن نیز بالاتر رود.

نصاب چمن مصنوعی نیاز است؟

نصاب چمن مصنوعی چه کسی است؟ امروزه افرادی هستند که به صورت کاملا تخصصی در زمینه نصب و اجرا این محصول فعالیت دارند. از آنجا که نصب چمن مصنوعی مصنوعی نیاز به دقت و ظرافت کاری بسیاری دارد و خیلی ها به اشتباه فکر می کنند خودشان توانایی اجرای چمن مصنوعی را دارند؛ غافل از این که باید از یک فرد مطمئن کمک بگیرند. این دسته از افراد بعد از شروع کار تازه متوجه سختی و تخصصی بودن آن می شود. حال اگر در زمینه نصب چمن مصنوعی تجربه ندارید، بهتر است برای اندازه گیری درست و چسباندن تمیز چمن از یک نصاب حرفه ای و متخصص کمک بگیرید تا خیالتان بابت زیبایی و عدم خرابی چمن آسوده باشد.

نکات کلیدی نصب چمن مصنوعی

همانطور که متوجه شدید نحوه نصب چمن مصنوعی روی سطوح سخت بسیار راحت است و تنها نکته ای که باید هنگام نصب توجه کنید زیرسازی سطوح خاکی است تا برای انجام مرحله چسب زدن و اجرای چمن مصنوعی دچار مشکل شود. در ادامه با دیگر نکات مهم نصب آشنا می شویم:

  • اگر تصمیم دارید چمن مصنوعی را در محیط‌ تراس بالکن یا حیاط خلوت نصب کنید بهتر است زیاد از حد چسب کاری نکنید و از میخ های فلزی استفاده نکنید.
  • حتما قبل از خرید چمن مصنوعی به متراژ محیط مورد نظر توجه کافی داشته باشید و با توجه به متراژ به مقدار مورد نیاز چسب خریداری کنید.
  • هنگام قرارگیری رول ها دقت داشته باشید رول ها نباید از هم فاصله داشته باشد یا روی یکدیگر قرار گیرند.
  • دقت کنید از وسایل سنگین روی چمن استفاده نکنید. قرارگیری وسایل سنگین به صورت مداوم موجب بدشکل شدن الیاف ها می‌شود.
  • اجرای چمن مصنوعی برای تراس می‌تواند به صورت موکت باشد.
هزینه نصب چمن مصنوعی؛ هرچه سختی کار بیشتر، هزینه بیشتر

هزینه نصب چمن مصنوعی براساس هر متر مربع مشخص می‌شود. همچنین مکان مورد نظر برای نصب و دردسرهای آن روی قیمت نصب بسیار تاثیرگذار است؛ طوری که برخی مکان ها مانند بالکن یا داخل خانه نیازی به پرداخت هزینه های بالا برای نصب ندارد و حتی ممکن چمن مصنوعی همانند فرش پهن شود و به راحتی قابل استفاده باشد. اما برخی مکان ها نیاز به اقدامات خاص دارد و در صورت عدم رعایت نکات مهم نصب، مشکلات بسیاری بدنبال خواهد داشت. پس برای اطلاع از قیمت نصب چمن مصنوعی، محیط و متراژ مورد نظر را مشخص کنید تا نصاب قیمت نهایی را اعلام کند.

یک پیشنهاد ویژه برای خرید و نصب

مطمئنا بعد از آشنایی با اجرای چمن‌مصنوعی دوست دارید این روش را برای محیط های مختلف اجرا کنید. اما خرید چمن مصنوعی یکی دیگر از اقداماتی است نیاز به دقت دارد و برای تجربه یک ایده منحصر به فرد و جذاب، کیفیت محصول بسیار مهم است. از آنجا که شرکت های مختلفی در زمینه فروش چمن مصنوعی فعالیت دارد، انتخاب از میان آنها کمی سخت به نظر می رسد.

اما ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم! گروه تولیدی یارا پویش (ترم‌ه چمن) یکی از بهترین و با سابقه ترین شرکت ها در زمینه تولید چمن مصنوعی با کیفیت است که تمام تلاش خود را برای اجرای و نصب چمن مصنوعی در بهترین شکل به کار می گیرد. شما می توانید با مراجعه به قسمت محصولات انواع چمن مصنوعی ورزشی، تزیینی و هیبریدی را مشاهده کنید و بعد از خرید هیچ دغدغه ای برای نحوه اجرای و نصب آن نداشته باشید.

گروه یاراپویش با بهره‌مندی از نصاب چمن مصنوعی با تجربه به صورت کاملاً تخصصی در نصب انواع چمن مصنوعی و اجرای چمن مصنوعی زمین فوتبال فعالیت دارد.

سوالات متداول

 

آیا می توانم چمن‌ مصنوعی را خودم نصب کنم؟

برای پاسخگویی به این سوال باید نوع چمن مصنوعی خود را مشخص کنید و بیان کنید تا چه حد اجرای آن برایتان اهمیت دارد. اگر چمن مصنوعی قرار است در محیط کوچک اجرا شود، نحوه نصب و اجرای آن راحت‌تر است. همچنین زیرسازی آن روی این موضوع اثر گذار است.

آیا می توان روی زمین ناهموار چمن مصنوعی نصب کرد؟

برای اجرای چمن مصنوعی روی زمین ناهموار باید قبل از آن زمین را صاف و آماده کنید و علف های هرز و سنگ های بزرگ را از روی آن بردارید.

نحوه نصب چمن مصنوعی در بالکن یا تراس چگونه است؟

نحوه نصب در این محیط همانند دیگر محیط ها می باشد. اگر زمین تراس بالکن از نوع سخت باشد، اجرای چمن بسیار راحت انجام می شود.

بهترین چسب برای چسباندن چمن مصنوعی چیست؟

انتخاب چسب مناسب با توجه به نوع چمن و نظر نصاب انجام می‌شود. معمولاً از چسب دو جزئی برای این کار استفاده می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

این پست دارای 19 دیدگاه است

  1. امیری

    سفارش ها چند روزه آماده میشود ؟

  2. معصومه

    کمترین متراژی که قابل سفارش است ، چقدر است ؟

  3. امین حاجیان

    سلام چطور می شه از ترمه چمن خرید انجام داد ؟

  4. شرکت ترمه چمن

    با سلام،با توجه به میزان سفارشات در آن بازه زمانی هنگام ثبت سفارش هر نوع چمن مصنوعی ،به طور دقیق به اطلاع خریدار محترم می رسانیم حداکثر زمان تحویل کالا ۱۵ روز کاری پس از صدور پیش فاکتور می باشد

  5. شرکت ترمه چمن

    سلام با توجه به نوع چمن مصنوعی که مد نظر شماست ، از طریق شماره گیری تلفن ثابت شرکت ۰۲۱۸۸۱۹۵۲۳۵ به مسئولان فروش مربوطه متصل و مشاوره دریافت خواهید کرد.

  6. شرکت ترمه چمن

    )از طریق شماره گیری تلفن ثابت شرکت ۰۲۱۸۸۱۹۵۲۳۵ داخلی ۱۰۴به مسئولان فروش مربوطه متصل و مشاوره دریافت خواهید کرد.
    همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
    https://termehgrass.com/artificial-turf/

  7. امیری

    ایا در مناطق مختلف نصب چمن متفاوت هست؟

  8. محمدی

    آیا ویدئو نصب چمن مصنوعی را هم دارید جهت انتشار و راهنمایی بیشتر؟

  9. سهیل

    ممنون از اطلاعات خوبی که در سایت به مخاطب منتقل میکنید 🙏

  10. حامد

    آیا محصولات شما داری گارانتی می باشد؟

  11. قاسمی

    سلام وقت بخیر
    چمن تزئینی هم دارین ؟

  12. میکانیکی

    سلام، وقت بخیر
    چمن مصنوعی در چه رنگ ها و طرح هایی تولید میشه؟

  13. حسین

    بسیارعالی

  14. سپیده

    چه عملیاتی برای نگهداری چمن مصنوعی انجام دهیم تا طول عمر بیشتری داشته باشد؟

  15. شرکت ترمه چمن

    سلام
    بله دوست عزیز. بخش محصولات چمن مصنوعی تزیینی رو میتونید مشاهده کنید

  16. شرکت ترمه چمن

    سلام ،وقت شما هم بخیر،سبز و سفید و قرمز معمولترین رنگها البته رنگ آبی هم داریم و مدلهای ورزشی و تزیینی
    این مقاله هم ممکنه بتونه به شما کمک کنه
    کاربرد چمن مصنوعی رنگی چیست؟

  17. شرکت ترمه چمن

    شرکت یاراپویش ایرانیان دارای دفترچه راهنمای استفاده از چمن مصنوعی می باشدکه در دسترس مشتریان گرامی برای استفاده بهینه قرار می گیرد .برخی از دستور العمل ها به قرار ذیل می باشد: ﻋﺪم اﺳﺘﻌﻤﺎل دﺧﺎﻧﯿﺎت ﺑﺮ رروى ﭼﻤﻦ
    ﭘﺮﻫﯿﺰ از اﻧﺪاﺧﺘﻦ آداﻣﺲ و ﻣﻮاد ﺧﻮراﮐﻰ
    ﺟﻤﻊ آورى ﺷﺎﺧﻪ و ﺑﺮگ درﺧﺘﺎن ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺻﻮرت دﺳﺘﻰ ﯾﺎ ﺟﺎرو ﭘﺮﻫﯿﺰ از ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﯿﺮى ﺷﻦ ﮐﺶ ﯾﺎ ﺟﺎرو ﺑﺮﻗﻰ

    اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻔﺶ اﺳﺘﻮك ﺑﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺣﺪاﻗﻠﻰ ﭼﻤـﻦ ﻣﺼﻨﻮﻋﻰ
    ﺑــﺮس زدن ﭼﻤــﻦ ﻣﺼـﻨﻮﻋﻰ ﻫﺮ ﻣـﺎه ﯾﮑـﺒﺎر ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ دﺳﺘـﮕﺎه ﻣﺨﺼﻮص ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻫﺎﺗﮑﻮ
    ﭘﺮﻫﯿﺰ از ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮى ﻣﻮاد ﻣﺤﺘﺮﻗﻪ و آﺗﺶ زا اﻋﻢ از ﻓﺸﻔﺸﻪ ﺗﺮﻗﻪ و… ﺑﺮ روى ﭼﻤﻦ
    ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از ﺗﺮدد وﺳﺎﯾـﻞ و ﻣﺎﺷﯿﻦ آﻻت اﻋﻢ از دوﭼﺮﺧﻪ، ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻮدرو و…
    اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻮپ ﻣﺨﺼﻮص ﭼﻤﻦ و …

    همچنین این مقاله هم برای کمک بیشتر به شما پیشنهاد میشود . نحوه نگهداری چمن مصنوعی

  18. شرکت ترمه چمن

    سلام در مورد گارانتی چمن مصنوعی بله درصورتی که نصب چمن هم بر عهده شرکت باشد،چون نصب از لحاظ مدت دوام و فرسودگی چمن خیلی حائز اهمیت است
    البته کسی که متولی زمین است خیلی دلسوزانه باید تامین و نگهداری کنه این موضوع خیلی مهمه

  19. شرکت ترمه چمن

    سلام دوست عزیز
    خوشحالیم که برای شما مفید هستن

دیدگاهتان را بنویسید