نکات مهم در خرید چمن مصنوعی ورزشی

نکات مهم در خرید چمن مصنوعی ورزشی

آیا می دانید برای داشتن یک چمن مصنوعی ورزشی خوب چه نکاتی را باید مد نظر گرفت؟ امروزه شاهد این هستیم که در زمین های ورزشی به جای چمن طبیعی از چمن مصنوعی استفاده می کنند که مزایای بیشماری نسبت به چمن طبیعی دارد که باعث شده افراد بسیاری اقدام به خرید چمن مصنوعی برای زمین های ورزشی خود کنند اما برای داشتن یک چمن مصنوعی خوب باید به نکات مهمی در مورد چمن مصنوعی ورزشی توجه داشته باشید که در این مطلب به انواع چمن مصنوعی از لحاظ رنگ،جنس،کاربرد،مقاومت و …. خواهیم پرداخت تا شما را با خصوصیات یک چمن مصنوعی ورزشی خوب آشنا کنیم.

 

چمن مصنوعی ورزشی چیست؟

امروزه چمن مصنوعی جایگزین خوبی برای چمن طبیعی در زمین های ورزشی می باشد که مزیت های فراوانی نسبت به چمن طبیعی دارد.اگر بخواهیم به چند مورد از مزایای چمن مصنوعی ورزشی اشاره کنیم باید گفت که چمن مصنوعی مانند چمن طبیعی نیاز به نگهداری و مراقبت ندارد و نسبت به چمن طبیعی طول عمر بالاتری دارد و در برابر سرما و گرما در فصل زمستان و تابستان مقاومت بالایی دارد که این مزیت های چمن مصنوعی موجب شده است که متقاضیان زیادی برای خرید چمن مصنوعی برای زمین های ورزشی خود اقدام کنند.

 

نکات خرید چمن مصنوعی ورزشی

 

نکات مهم چمن مصنوعی ورزشی

هر گاه فردی اقدام به خرید چمن مصنوعی می کند باید به چند نکته در مورد خرید چمن مصنوعی دقت کند که عبارتند از جنس الیاف به کار رفته در چمن مصنوعی،رنگ چمن مصنوعی متناسب با رنگ زمین ورزشی،ارتفاع الیاف به کار رفته در چمن مصنوعی،نرمی یا زبری جنس الیاف چمن مصنوعی،ساختار الیاف و مقاومت چمن مصنوعی می باشد که در ادامه توضیح کاملی از تمام نکاتی که بیان کردیم شرح خواهیم داد.

 

نکته مهم از رنگ چمن مصنوعی

پیش آمده است که شاهد زمین های ورزشی بوده ایم که رنگ چمن مصنوعی آن ها با هم متفاوت بوده است برای مثال بعضی از زمین های ورزشی از ترکیب دو رنگ،چمن مصنوعی را به صورت Zebra ( راه راه ) در آورده اند یا از رنگ تیره یک دست یا روشن یک دست و یا به صورت دو رنگ تیــــره و روشن ترکیبی ( duo ) استفاده کرده اند که با توجه به طراحی که برای زمین ورزشی خود در نظر گرفته اند اقدام به خرید رنگ چمن مصنوعی که می خواهند می کنند. در مورد رنگ چمن مصنوعی باید به این نکته توجه داشت که رنگ چمن می بایست به صورت شاین و زنده تولید شود تا مانند چمن طبیعی باشد.

 

الیاف چمن مصنوعی

چمن مصنوعی را با توجه به ارتفاع الیاف آن خریداری می کنند که برخی از خریداران تمایل به خرید الیاف مصنوعی با ارتفاع بلند دارند و برخی دیگر چمن مصنوعی را با ارتفاع کوتاه می پسندند که ارتفاع الیاف چمن مصنوعی ارتباط مستقیم با قیمت آن دارد به گونه ای که هر چه ارتفاع چمن مصنوعی بالاتر باشد مبلغ آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

انتخاب چمن مصنوعی ورزشی

جنس الیاف چمن مصنوعی از لحاظ نرمی و زبری

یکی از نکاتی که خریداران در هنگام خرید چمن مصنوعی از آن انتظار دارند این است که بیشترین شباهت را از لحاظ نرمی به چمن طبیعی داشته باشد که این بستگی به مواد و تکنولوژی به کار برده شده در تولید این نوع نخ ها دارد.

تولید کنندگان چمن مصنوعی به منظور بالا بردن مقاومت چمن مصنوعی در برابر ضربات و فرسایش ها شکل برش الیاف چمن مصنوعی را به شکل های مختلف مانند V – W – C – U تولید می نماید که گروه فنی و مهندسی شرکت یاراپویش ایرانیان موفق گردید که شیب های OMEGA و SPINE و DIAMOND را طراحی نماید که جزء بروزترین و با کیفیت ترین نخ های موجود در جهان می باشد.

 

ویژگی های مثبت و منفی ارتفاع بلند و کوتاه الیاف چمن مصنوعی ورزشی

اگر ارتفاع الیاف چمن مصنوعی ورزشی کم و تراکم بالایی داشته باشد ویژگی های مثبت آن شستشوی آسان و یک دست بودن ارتفاع آن در زمین های ورزشی می باشد و ویژگی منفی آن زبر بودن جنس آن به گونه ای که ظاهری شبیه موکت خواهد داشت.

اگر ارتفاع الیاف چمن مصنوعی کم و تراکم پایینی داشته باشد ویژگی های مثبت آن ارزان بودن و راحتی در تمیز کردن آن می باشد و ویژگی های منفی آن دیده شدن لایه های زیرین چمن مصنوعی و کوبیده شدن الیاف آن می باشد.

در الیاف چمن مصنوعی با ارتفاع بلند و تراکم بالا دارای ویژگی های مثبتی مثل طبیعی بودن آن،نرمی بودن نسبت به دیگر چمن ها و مقاومت در برابر ضربه های شدید می باشد و از ویژگی های منفی آن بالا بودن و گران بودن چمن مصنوعی و سخت بودن نظافت آن می باشد.

در الیاف چمن مصنوعی دارای ارتفاع بالا و تراکم پایین،ویژگی های مثبت آن مقاوم بودن آن می باشد که بیشترین استفاده در زمین های ورزشی فوتبال را دارد و از ویژگی های منفی آن کوبیده شدن آن می باشد.

 

جنس الیاف چمن مصنوعی

تراکم و ساختار الیاف چمن مصنوعی

تراکم چمن مصنوعی: به طور کلی هر چه تراکم چمن مصنوعی ورزشی بالاتر باشد ارتباط مستقیم با طول عمر آن دارد یعنی هرچه تراکم بیشتر،طول عمر چمن مصنوعی نیز بیشتر خواهد بود .

ساختار الیاف چمن مصنوعی ورزشی: چمن های مصنوعی دارای دو نوع ساختار هستند که شامل فیبر یلیت و مونوفیلامنت می باشد که در نوع الیاف فیبر یلیت تنوع زیادی در نوع بافت چمن مصنوعی وجود ندارد و از لحاظ جنس و تکنولوژی قدیمی محسوب می شوند . در نوع الیاف مونوفیلامنت باید گفت که جدیدترین نوع الیاف در چمن مصنوعی محسوب می شود که تنوع بالایی در نوع ساختار نیز دارد.

 

چمن مصنوعی ورزشی بهتر است یا چمن طبیعی

چمن های مصنوعی و طبیعی ویژگی های مخصوص به خود را دارند و هر کدام مزایا و معایبی دارند که ما در این مقاله قصد داریم شما را با این ویژگی ها و برتری هر یک نسبت به دیگری آشنا کنیم. به طور کلی برای زمین های ورزشی هم از چمن مصنوعی و هم از چمن طبیعی استفاده می شود ولی توجه کنید در نهایت کدام یک برای شما کاربردی تر است.

مزیت چمن طبیعی نسبت به چمن مصنوعی

  • یکی از مزیت های مهمی که چمن طبیعی نسبت به چمن مصنوعی دارد، سازگاری آن با محیط زیست است. همانطور که می دانید الیاف چمن مصنوعی از مواد پلیمری و شیمیایی تشکیل شده است و پس از مدتی که دچار فرسودگی شد می بایست جایگزین و تعویض شود و این فرآیند به لحاظ زیست محیطی زیان هایی را برای محیط زیست در پی خواهد داشت. این در حالی است که چمن طبیعی در صورت استفاده مداوم در زمین های ورزشی، اگر آسیب ببیند دوباره به چرخه محیط زیست باز میگردد.
  • مزیت دیگری که چمن طبیعی نسبت به مدل مصنوعی آن دارد، بوی مطبوع آن است.
  • در این بین برای استفاده بلند مدت از زمین ورزشی، چمن مصنوعی مزایایی نسبت به نوع طبیعی آن دارد.
  • معمولا پس از مدت زمان مشخصی تمرین، چمن طبیعی نیاز به استراحت دارد در حالی که می توان به صورت مداوم از چمن مصنوعی، بدون محدودیت زمانی، استفاده کرد.
  • از دیگر مزایای چمن مصنوعی امکان استفاده از آن در هر شرایط اقلیمی است در حالی که چمن طبیعی در هر نوع شرایط آب و هوایی و زمین، قابل کاشت و استفاده نیست. مثلا در نواحی که آب و هوای گرم و خشک دارند و با کم آبی مواجه هستند یا در نواحی که آفتاب برای رشد چمن به خوبی نمی تابد.
  • در زمان بارندگی چمن های طبیعی دچار آب گرفتگی می شوند. اما چمن مصنوعی به دلیل زیرسازی صورت گرفته به هنگام نصب، از آب گرفتگی جلوگیری می کند و آب جمع شده تخلیه می شود.

 

معایب استفاده از چمن های مصنوعی

  • توجه داشته باشید در کنار مزایایی که برای چمن مصنوعی ذکر شد نکاتی است که شاید لازم باشد به آن توجه کنید:
  • به طور معمول هزینه انجام این کار نسبت به اجرای چمن طبیعی بالاتر است.
  • در صورتی که آسیبی به چمن های مصنوعی وارد شود، هزینه تعمیر بالایی دارد.
  • در صورت تابش شدید نور آفتاب، به دلیل داشتن الیاف پلاستیکی بسیار گرم می شود.
  • بنابراین به هنگام خرید چمن ورزشی مصنوعی یا کاشت چمن طبیعی به خاطر داشته باشید که در نظر گرفتن المان های مشخصی با توجه به میزان کاربرد، آب و هوای محیط و… اهمیت فراوان دارد. گاهی چمن طبیعی می تواند مقرون به صرفه تر و پرکاربرد تر باشد و گاهی تنها چمن مصنوعی ورزشی مشکل زمین فوتبال، فوتسال و… را برطرف می کند.

 

خرید چمن مصنوعی برای زمین های ورزشی

همانطور که در این مطلب بیان کردیم چمن مصنوعی بهترین جایگزین چمن طبیعی می باشد که طول عمر بالایی دارد و نسبت به چمن طبیعی نیازی به نگهداری و مراقبت ندارد و در مقابل ضربات و لگد مال شدن مقاومت بالایی نیز دارد اما لازمه خرید یک چمن مصنوعی ورزشی خوب برای زمین های ورزشی خود خرید از سایت های معتبر می باشد که پیشنهاد ما به شما خرید از محصولات گروه تولیدی , و صنعتی یـــــاراپویش ایرانیــــــان (ترمه چمن) سایت termehgrass می باشد که با اطمینان کامل از خرید خود می توانید بهترین چمن مصنوعی را برای زمین ورزشی خود تهیه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید