هدر خدمات پس از فروش چمن مصنوعی

خدمات پس از فروش ترمه چمن

هـــمانطــور که می دانیم نگــهداری از چــمن مصــنوعی به مـــراتب راحــت تر و از نظــر اقتصــادی مقرون به صرفه تر از چمن طـبیعی است(عدم نیاز به کود، سموم دفع آفات و آبیاری منظم و …).

امـا مــانند هر مــاده مصـنوعی دیگر نیازمند رسیــدگی و مراقـبت اسـت. رسیدگـی و نگهــداری از چمن مصنوعی اهـداف زیادی را دنبال می کند کـه مهمترین آنها اعم از:

  • زیبایی شناســی: زمین زیبــا و خــوب مـی تواند ورزشـکاران را به بازی و اسـتفاده بیشــتر از آن ترغـیب کند.
  • ایـــمنی: زمینی که نگهــداری مناسبـی از آن نشده است میتواند باعث ایـجاد آسـیب و جراحـات برای بازیکنان شود.
  • عملکـرد چـمن در کیفیت بازی: کـم کاری در تعــمیر و نگهــداری مـنجر بـه نارضایتی بازیکنان به دلایلی همچون؛ حرکت سریع توپ، برگشت متغیر توپ، چرخش ناهموار توپ و چسبندگی ضعیف سطح زمین می شود
  • طول عمر: عمر مفید چمن به دلیل تعمیر و نگهداری ضعیف به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

 

آشنایی با اجزای چمن مصنوعی فوتبالی

الیاف: حفظ ایستایی الیاف از مهمترین بخش های نگهــداری از زمین چمن می باشــد. (در ادامــه راهکارهای مناسب جهت حفظ ایستایی توضیح داده خواهد شد).

پر کننده ی لاستیـکی: از گـرانول های لاستیـکی از نوع        SBR   می باشد که جهـت ضـربه پذیری سطح  به کار برده می شود.

پر کننده ی شـن سیلیس: به دلیل چگالی بالا و وزن زیاد سیلیس جهـت نگهـداشتن فرش چمن روی زمین و جلوگیری از جمع شدن و چین خوردن فرش چمن استفاده می شود

آشنایی با اجزای چمن مصنوعی

چمن با کیفیت – FIFA QUALITY

این چمن جهت مسابقات شهری و اجتماعی، فوتبال تمرینی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد.  مدت زمان استفاده از این چمن حد اکثر ۴۰ تا ۶۰ ساعت بازی در هفته می باشد

چمن با کیفیت – FIFA QUALITY

شرایـط نگهداری از این چمن به مراتب سخـت تر است زیـرا کاربرد این زمین ها، مسابقـات ملـی  بین المللی است.

مدت زمان استفاده از این چمن حداکثر ۲۰ ساعت در هفته می باشد .  

زمینهای کوچکتر از ابعاد استاندارد :

این زمین ها برای مسابقات محلی و تمرینی استفاده میشوند. مدت زمان استفاده از این زمین ها ۲۰ تا ۳۰ ساعت بازی در هفته می باشد.

اصول نگهداری عمومی

  • گارانتی و ضمانت نامه ها تحت تاثیر تعمیر و نگهداری نادرست، نا معتبر خواهند بود.
  • از مـــواد شیــمیایی مخصـوصاً حلال هایی که بر پایه نفت (مــانند: بنزین، الکل، روغن و تینر) هستند استفاده نکنید
  • مراقب باشید سوخـت تجهــیزات نگهــداری (مانند:تراکتور یا موتور چهار چرخ) روی زمین بازی نشتی نکند
  • تجهیزات تعمیر و نگهداری را از سطح زمین دور بگذارید
  • تردد هـرگونه وسیله نقلیه اعـم از سنگین (مانند کامیون و جرثقیل) و سبک (به جز تجهـیزات نگهداری) از روی زمین بازی اکیداً ممنوع است.
  • جهـت استفــاده از مـوادی ماننــد جلبک کش، موش کش ها و ضد آفات از شرکت ترمـه چـمـن استعلام بگیرید
  • از ترمزهای ناگهانی هنگام استفاده از تجهیزات برای عمل برس زنی اکیداً خودداری کنید.
  • از کـشیدن اجسـام سنگین مانند تیر دروازه هــا روی سطـح چمن خودداری کنید.
  • جهت استفاده از زمینِ چمن، حتما از کفشهایی با عاج غیرفلزی و استاندارد استفاده شود.
  • وسایل برنده و نوک تیز مانند چاقو، کاتر و میخ را از سطح زمین دور نگهدارید.
  • استفاده از دخانیات و هرگونه مواد آتش زا و محترقه مانند فشفشه و ترقه روی زمین اکیـداً ممنوع است.
  • سیم های سیار و اتصالات برقی را از محوطه چمن دور نگهدارید.
  • ازقرار دادن وسایل سنگین برای مدت طولانی روی محوطه چمن خودداری کنید.
  • سطح زمین را همواره نظـافت کنید و از وجود زباله (اعم از زباله های طبیعی مانند شاخ و برگ درختان) آلاینده ها ، فضولات پرندگان و حیوانات پاک کنید.
  • از رهــا کردن آدامــس در سطح چمن خـودداری کنید. (در صورت مشـاهده سریعاً به وســیله یک تکه یخ آدامس را از چمن جدا کنید)
  • درصــورت مشــاهده هرگونه ایــراد یا مشکل در محــوطه بازی در اولیــن فرصت با شــرکت تــرمه چـمن تماس گرفته و مراتب را جهت بررسی و رفع ایراد در چارچــوب خدمات گـــارانتی اطلاع دهید و از انجام تعمیرات خودسرانه خودداری کنید. هرگونه آسیب ناشی از تعمیــرات غیراصولی برعهده مشتری می باشد.

تجهیزات تعمیر و نگهداری

  • وسیله ی کشنده (مانند تراکتوریا موتور چرخ )
  • برس
  • جارو یا وسیله ی مکنده زباله
  • دستگاه غلتش توپ

 

 ۱-وسیله ی کشنده

می تواند یک تراکتور سبک وزن و با یک موتــور چهار چـرخ باشد. سرعت این وسیــله جهت انجــام مراحل برس زنی نباید بیش از ۵ کیلومتر در ساعت باشد.

وسیله ی کشنده

۲- برس

دو مدل برس میتواند مورد استفاده قرار بگیرد :

الف – برس مثلثی: برس مثلثی پشت کِشنده  متصل می شود  و جهت هموار کردن پر کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برسب – برس دوار چرخشی : این برس به جلوی کشنده متصل میشود و در بلند کردن الیاف چمن و حفظ حالت ایستایی آن نقش موثری دارد.(استفاده از این برس اختیاری است) 

برس دوار چرخشی              

۳- جارو یا وسیله ی مکنده زباله

اسـتفاده از جارو جهــت نظـافت سطــح و از بین بردن زبـاله های طبیعـی ماننــد شاخ و برگ درختان  می باشد. که می بایست به صورت روزانه انجام گردد . 

در صورت استفـاده از مکنده، حتـما از دستگــاهــی استــفاده کنیـد که قابلیـت تفکیـک زبالـه های سنگیـن و سبک را داشته باشد تا چنانچه مواد پرکننده توسط دستگاه کشیده شده بود از دستگاه  خارج و مجدداً به زمین بازی برگردانـده شود

جارو یا وسیله ی مکنده زباله

  • دستگاه غلتش توپ

استفاده از این دستگاه به منظور کنترل عملکرد صحیح سطح بازی می­باشد. (اختیاری)

با استفاده از این دستگاه می­توانید میزان غلتش توپ را بررسی کنید. اگر زمین از نظر یکنواختی سطح پرکننده­ها و یا یکنواختی سطح بازی دچار مشکل شده باشد با استفاده از این دستگاه می­توان متوجه این امر شد. روند کار با این دستگاه به این شرح است : رهاسازی توپ از ارتفاع یک متری با زاویه ۴۵ درجه ، حرکت توپ روی سطح تا توقف کامل . پس از آن از پایه دستگاه تا محل توقف را توسط یک متر اندازه­گیری کنید. برای چمن های QUALITY PRO این مسافت باید بین ۴ تا ۸ متر و برای چمن­های QUALITY بین ۴ تا ۱۰ متر باشد.

5- دستگاه غلتش توپ

نگهداری های منظم

۱- بُرس کشیدن و شانه زنی

سطح باید به طور منظم و تقریباً در پایان هر هفته برس زده شود. به طور کلی توصیه می­شود که هر ۴۰ ساعت بازی مراحل برس زنی را انجام دهید. اگر مدت استفاده بیشتر بود و یا بازیکنان بیش ا ۲۲ نفر از زمین استفاده کردند فواصل بین برس زنی را کوتاهتر و دفعات آن را بیشتر کنید. (به طور معمول حداقل ۴ بار در ماه)

مزایای برس زنی ، یکنواخت کردن سطح پرکننده­ها و بلند کردن الیاف خوابیده است. الیاف در اثر استفاده و پا خوردن تمایل به خوابیدن و از دست دادن حالت ایستایی خود دارند، برس زنی کمک می­کند تا الیاف همیشه ایستا باقی بمانند.

در هنگام برس زنی به نکات زیر توجه کنید:

 کنترل کنید که برس با سطح در تماس است و فشار کافی را اعمال می­کند.

 برس باید همواره تمیز و عاری از مواد پرکننده باشد.

  مناطق با ترافیک بالا مانند محوطه جریمه و نقاط کرنر، همیشه بیشتر در معرض خطر نایکنواختی سطح و خوابیدن الیاف هستند. به این نقاط با دقت و حساسیت بیشتری رسیدگی کنید.

 بهترین زمان برای برس زنی ، شرایط آب و هوایی خشک (بدون بارش) و خنک است. مثل اول صبح

.  در جهت های مختـلف بـرس بزنیـد. زیـرا اگر همیـشه در یک مسیـر برس بزنیــد الیـاف به آن سمت تمایل به کج شدن داریی غلتش نایکنـواخت تـوپ می شود.

از روش های  ذیل می توانید همواره به عنوان الگوی  برس زنی  استفاده کنید.

 

۲- کنترل سطح پرکننده ها

همیشه اطراف زمین و محوطه جریمه دارای بیشترین اختلال هستند و به دلیل حرکت گرانول­ها، در اطراف زمین تجمع گرانول بیشتری مشاهده می­شود. در صورت استفاده زیاد ، در پایان هر روز تمام پرکنننده­های اطراف زمین را جمع­آوری و تمیز کنید و مجدداً به داخل زمین برگردانید.

  • پس از بارش باران شدید سطح پرکننده را بررسی کنید زیرا به دلیل شیب بندی سطح، گرانول­ها حرکت می­کنند و به اطراف زمین می­روند.
  • بازگشت توپ زیاد و متغیر اغلب به دلیل فشردگی و یا کمبود مواد پرکننده است.

جهت جاگذاری مجدد گرانول به نکات زیر توجه کنید:

 جاگذاری مجدد گرانول باید با تجهیزات سبک وزن و یا ترجیحاً با دست انجام شود.

 کنترل¬های هفتگی انجام شود تا در صورت مشاهده کاهش میزان پرکننده، گرانول جدید به زمین اضافه شود.

 گرانول اضافی جدید باید حتما با دانه بندی و جنس گرانول اولیه تطابق داشته باشد.

 

۳٫ نظافت سطح

سطح را همواره از وجود آلاینده ها و زباله های طبیعی مانند شاخ و برگ درختان پاک کنید. زباله های طبیعی می توانند باعث ایجاد علف هرز و خزه شوند. در صورت مشاهده سریعاً نظافت گردد.

 زمین را به صورت روزانه نظافت کنید.

 جهت مقابله با خزه ها و جلبک ها (در مناطق کم تردد می توانند رویش کنند) ، حتی الامکان در روزهای اولیه حذف شوند در صورت نیاز به استفاده از سموم و جلبک کش ها از نوع غیر روغنی استفاده شود. (جهت استفاده از موادی مانند جلبک کش، موش کش ها و ضد آفات از شرکت ترمه چمن استعلام بگیرید.)

۴کنترل درزها

به صورت روزانه و در پایان هر روز ، درزها و محل اتصالات چمن را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه شکافتگی و باز شدن درزها سریعاً با شرکت ترمه چمن تماس حاصل کنید . مراتب را جهت اصلاح و رفع نقص اطلاع دهید. (از تعمیر و اصلاح خودسرانه و غیراصولی پرهیز کنید.)

۵- آبیاری

در فصول گرم سال، زمین فوتبال بسیار گرمتر از هوای محیط می­شود که همین امر سبب سوختگی بدن بازیکنان در اثر تکل و برخوردهای سایشی با سطح چمن می­شود. توصیه می­شود در آب و هوای گرم قبل از هر نوبت تمرین و یا بازی مخصوصا در بازه ۹ صبح تا ۳ عصر آبیاری زمین انجام شود تا از حرارت زمین کاسته شود.

 پس از بارش باران شدید سطح پر کننده را بررسی کنید، زیرا به دلیل شیب بندی سطح، گرانول ها حرکت می کنند  و به اطراف زمین می روند

بازگشت توپ زیاد و متغیر اغلب به دلیل فشردگی و یا   کمبود مواد پرکننده است

   

آبیاری توسط اسپرینگ انجام شود و از پایدن آب با شلنگ و فشار قوی که باعث حرکت گرانول ها می شود خودداری کنید.

۶- نگهداری زمستانه

زمین­های گرمایش از کف و دارای Heater باعث راحتی بازیکنان می­شود و برف انباشته شده روی زمین را ذوب و از طریق سیستم زهکش خارج می­کند و استفاده از زمین در فصول بارشی همانند فصل­های دیگر سال است. اما بدلیل گران قیمت بودن این سیستم اغلب برف به صورت مکانیکی حذف می­شود.

این حذف مکانیکی باید توسط اپراتور آموزش دیده و تجهیزات ویژه انجام شود.

هرگونه سهل­انگاری و خطا در این عمل می­تواند سبب ایجاد آسیب­های پرهزینه و بعضاً جبران ناپذیر شود.

پس ابتدا حجم عمده برف را تا نزدیکی سطح توسط دستگاههای نگهداری حذف کنید و باقی­مانده آن را توسط پاروی چوبی یا برس­های نرم به صورت دستی و کاملاً با احتیاط، بدون آسیب رساندن یا اعمال فشار به سطح چمن پاکسازی کنید. بهترین وسیله برای پاکسازی برف برس­های چرخشی هستند.
 استفاده از ضدیخ و یا نمک برای از بین بردن یخ­زدگی سطح اکیداً ممنوع است.