نحوه نگهداری از چمن مصنوعی

نحوه نگهداری چمن مصنوعی

نحوه نگهداری چمن مصنوعی

نگهداری از چمن مصنوعی چگونه است؟ مهم ترین دلیلی که باعث شده است اکثر افراد به اجرای چمن مصنوعی علاقه نشان دهند، عدم نیاز به نگهداری های خاص و سخت این نوع چمن است. اما این نکته به این معنا نیست که چمن مصنوعی به هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارد و شما با خیال راحت این چمن را نصب می کنید؛ بدون این که هیچ اقدامی برای نگهداری آن انجام دهید. نه آنقدر هم خرید چمن مصنوعی خوش‌بینانه نیست!

هر وسیله ای که شما خریداری می کنید یا امکاناتی به خانه اضافه می کنید نیازمند مراقبت و مواظبت است و باید تعدادی نکات هنگام استفاده از آن، رعایت کنید تا برای مدت طولانی آن وسیله را داشته باشید. در اینجا ۱۲ تا از مهم ترین نکات نگهداری از چمن مصنوعی وجود دارد که رعایت هر کدام نباید فراموش شود:

 

نحوه نگهداری از چمن مصنوعی

چمن مصنوعیپرهیز از ریختن مواد شیمیایی روی سطح چمن 

بسیاری از مواد شیمیایی به سطح چمن آسیب می زنند. (مواد شیمیایی مخصوصا مشتقات نفت از قبیل روغن، بنزین، الکل و حلال ها مانند تینر)

نگهداری چمن مصنوعیرعایت احتیاط لازم هنگام استفاده از دستگاه های برس زنی و سایر تجهیزات 

به طور مثال ترمزهای ناگهانی به چمن آسیب می زند.

محافظت از چمن مصنوعی ورزشیاستفاده از کفش هایی که دارای عاج مخصوص چمن مصنوعی باشد 

استفاده از کفش هایی با عاج فلزی و یا عاج های غیر استاندارد موجب آسیب رسیدن به چمن می شود.

خرید چمن مصنوعیلوازم برنده ممنوع

عدم به کار بردن وسایل نوک تیز و برنده مانند تیغ، کارد و میخ بر روی چمن.

تجهیزات مورد نیاز برای حفظت از چمن مصنوعیلوازم برنده ممنوع

عدم به کار بردن وسایل نوک تیز و برنده مانند تیغ، کارد و میخ بر روی چمن.

مقاومت چمن مصنوعی در برابر چمن مصنوعیمواد آتش زا ممنوع 

عدم استعمال دخانیات و به کار بردن هرگونه مواد محترقه و آتش زا و انواع ترقه و فشفشه بر روی چمن.

دوام چمن مصنوعیدور نگه داشتن سیم برق

دورنگه داشتن سیم های سیار برق و اتصالات آن از محوطه چمن، به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی.

پوشاندنپوشاندن سطح چمن با پوشش های مناسب

پوشاندن سطح چمن با پوشش های کتانی و یا پلی استر مناسب ترجیجا سفید رنگ جهت دفع تابش و حرارت آفتاب در ساعات فراغت زمین، سبب افزایش طول عمر چمن می گردد.

مراقبت های روزانه از چمن مصنوعینگهداری روزانه و هفتگی

نگهداری روزانه شامل نظافت و جارو زدن و نگهداری هفتگی شامل برس زدن و منظم کردن فیلرهاست. در پایان هر روز کاری سطج چمن را جارو کنید تا برگ ها، شاخه ها، سنگ ها و … روی سطح چمن نماند. در پایان هر ماه نقاط اتصال چمن را تست کنید. معمولا در پایان هر هفته چمن مصنوعی نیاز به برس خوردن دارد. البته فاصله بین هر دوره برس زدن زمین بستگی به میزان استفاده از زمین دارد. مهمترین دلیل برس زدن هم سطح نگه داشتن زمین است.

آبیاری چمن مصنوعیآبیاری و آبپاشی

شاید بنظر برسد که چمن مصنوعی نیازی به آبیاری نیست اما در واقع اینگونه نیست و آبیاری چمن مصنوعی منجر به افزایش عمر مفید چمن مصنوعی می شود. آبیاری چمن های مصنوعی گرد و غبار، آلودگی، خاک، پسبدگی ایجاد شده بین الیاف چمن مصنوعی و …. را از بین می برد. در فصول گرما چمن مصنوعی نیاز به آبیاری بیشتری دارد.

محافظت چمن مصنوعی از جلبکمقابله با جلبک ها و خزه ها

در نظر داشته باشید که چمن مصنوعی در حالت طبیعی جلبک و خزه نمی‌ گیرد، اما در مواردی که اصول نگهداری چمن مصنوعی را رعایت نشده، جلبک و خزه مشاهده شده است. در نقاطی از زمین که چمن در سایه قرار گرفته است و یا ترافیک حرکتی کمتری حین بازی در آن ناحیه رخ می دهد، ممکن است خزه ها رشد کنند. برای رفع یا پیگیری مشکلاتی مشابه این مورد بسیار مهم است که از چه سم‌ هایی استفاده شود. سم های روغنی مناسب این کار نیست و بهتر است از سم های مناسب در این مناطق استفاده گردد.

حفاظت از چمن مصنوعی در برابر و برف یخبرف و یخ

برای محافظت از چمن مصنوعی در برابر برف و یخ باید برف های روی چمن مصنوعی  را پارو کرد که پاروی چوبی یا برس های نرم مناسب این کار هستند. بدین صورت که بیشتر برف های روی چمن مصنوعی را با استفاده از پاروی چوبی کنار بزنید، اما برای ۵ سانتی متر آخر را ترجیحا این کار را ادامه ندهید، زیرا ممکن است باعث کنده شدن سطح شوید. لذا بهتر است بقیه برف باقی مانده با برس نرم کنار زده شود، که برای این منظور برس چرخشی وسیله‌ی مناسبی می‌باشد. همچنین دمنده ها نیز برای این کار خیلی مناسب می باشند. نکته حائز اهمیت این است که هیچگاه از نمک، ضد یخ یا سایر مواد شیمیایی برای جلوگیری از یخبندان استفاده نکنید.

نکات نگهداری از چمن مصنوعینگهداری های تکمیلی

رعایت نکات ذیل جهت نگهداری چمن حائز اهمیت است:
نکته ۱) هر جا و هر زماني كه مواد آلوده كننده بر روی چمن مصنوعی وجود داشت و مشاهده شد می بایست فوراً برطرف شود.
نکته ۲) هيچ گونه غذا و مواد آشاميدنی نبايد بر روی زمين چمن مصنوعی استفاده گردد. مساله مهم آدامس است كه با فریز کردن میتوان آن را برطرف کرد.
نکته ۳) تمام ذراتی مانند برگ درخت‌ها، خاك و کلوخ، دانه های علف‌های هرز و غيره اگر از روی چمن مصنوعی جمع آوری نشوند باعث رشد جلبك، خزه و علف هرز می‌شوند. لذا جمع آوری اصولی آنها بسیار توصیه می‌شود.

نکته ۴) هر چقدر هم مواظب چمن مصنوعی باشید، دیر یا زود کثیف می شود. برای رفع لکه هایی همچون ادرار، خون، قهوه، چای و … تنها به نظافت و مراقبت ساده نیاز است. در اولین فرصت به قسمت کثیف شده را با پارچه تمیز کنید. سپس با مخلوطی از آب و مواد شوینده ملایم آن قسمت را بشویید.

نکته ۵) برخی لکه های سر سخت است و به راحتی با شوینده های ملایم خانگی از بین نمی روند. لکه هایی مانند روغن موتور، گریس، جوهر قلم، روغن پخت و پز، رنگ های شیمیایی و … . بهتر است برای پاک کردن این دسته از رنگ ها از متخصصین با تجربه کمک بگیرید تا از پاک کننده ای استفاده کند که به خود چمن‌ مصنوعی هیچ آسیبی وارد نشود.

نکته ۶) اگر حیوان خانگی دارید باید بدانید مرتباً چمن مصنوعی را تمیز کنید. برای این کار تنها لازم است منتظر بمانید مدفوع حیوانی خشک شود. در این صورت به راحتی قابل حذف است. سپس با استفاده از آب، روی چمن مصنوعی را بشویید.

 

جمع بندی

نگهداری روزانه شامل نظافت و جارو زدن و نگهداری هفتگی شامل برس زدن و منظم کردن فیلرهاست. در پایان هر روز کاری سطج چمن را جارو کنید تا برگ ها، شاخه ها، سنگ ها و … روی سطح چمن نماند. در پایان هر ماه نقاط اتصال چمن را تست کنید. معمولا در پایان هر هفته چمن مصنوعی نیاز به برس خوردن دارد. البته فاصله بین هر دوره برس زدن زمین بستگی به میزان استفاده از زمین دارد. مهمترین دلیل برس زدن هم سطح نگه داشتن زمین است.

 

جدول زمانبندی نگهداری

نگهداری روزانه شامل نظافت و جارو زدن و نگهداری هفتگی شامل برس زدن و منظم کردن فیلرهاست. در پایان هر روز کاری سطج چمن را جارو کنید تا برگ ها، شاخه ها، سنگ ها و … روی سطح چمن نماند. در پایان هر ماه نقاط اتصال چمن را تست کنید. معمولا در پایان هر هفته چمن مصنوعی نیاز به برس خوردن دارد. البته فاصله بین هر دوره برس زدن زمین بستگی به میزان استفاده از زمین دارد. مهمترین دلیل برس زدن هم سطح نگه داشتن زمین است.

نحوه ی نگهداری چمن مصنوعی

شرایط نگهداری چمن مصنوعی

شرایط نگهداری چمن مصنوعی اصلا سخت نیست. تنها لازم است برای نحوه نگهداری، تجهیزات لازم برای نظافت چمن را تهیه کنید. اما این تجهیزات شامل چه چیزهایی می شود؟ در موارد زیر لیست ابزار لازم برای نگهداری چمن مصنوعی را مشاهده می کنید:

  • چنگک پلاستیکی ( مخصوص جمع آوری برگ ها و زباله های ریخته شده)
  • شلنگ ( برای تمیز کردن و آبیاری)
  • برس سفت و محکم یا برسه مکانیکی
  • علف هرز کش
  • پاک کننده مخصوص

دستورالعمل شستوی چمن مصنوعی

نحوه شستن چمن مصنوعی چگونه است؟ در موارد زیر به مراحل نحوه شستن پرداختیم:

اولین مرحله: در اولین مرحله باید گرد و غبار ها، خاک و برگ ها را از بین ببرید که برای این کار از چنگک انعطاف‌پذیری یا همان جارو با موهای سفت استفاده می کنید.

دومین مرحله: نوبت به آماده کردن محلول شستشو می رسد. یک ظرف بزرگ بردارید و به اندازه نصف فنجان تمیز کننده مخصوص داخل آب بریزید. سپس با آب مخلوط کنید.

سومین مرحله: با محلول بدست آمده شروع به شستویی چمن کنید. برای تمیز شدن تمام قسمت های چمن مصنوعی، یک جاروی بلند کمک بگیرید.

چهارمین مرحله: سپس با کمک شلنگ باغچه زیبای خود را خوب بشویید تا کف محلول کاملاً از لبه ها و لابلای برگ ها پاک شود.

اگر احساس کردید چمن مصنوعی بیش از حد کثیف است می توانید مراحل نحوه شستن چمن مصنوعی را تکرار کنید.

بعد از به اتمام رسیدن مراحل، منتظر بمانید سطح چمن کاملا خشک شود. سپس از روی آن می توانید تردد کنید.

 

نحوه آرایش چمن مصنوعی

نحوه ی آرایش چمن مصنوعی

برای تمیز نگه داشتن چمن مصنوعی و حفظ زیبایی آن انجام مراحل زیر توصیه می شود:

۱٫اولین مرحله؛ حذف برگ ها

اولین راه برای نگهداری از چمن مصنوعی جمع آوری برگ ها و بقایا است که با استفاده از برس مناسب یا چنگک پلاستیکی برگ های ریخته شده روی زمین را می توانید جدا و سپس جمع آوری کنید.

۲٫حذف زباله های حیوانی

وجود زباله های حیوانی باعث می شود چمن بوی نامطبوع دهد که برای از بین بردن آن از پاک کننده های مخصوص استفاده می کنند.

۳٫ استفاده از قاتل علف های هرز

از آنجا که از بین برگ های مصنوعی چمن هوا رد و بدل می شود ممکن است از میان آنها علف های هرز بروید. به همین خاطر لازم است برای نگهداری و تمیز کردن چمن مصنوعی از علف کش ها سالی دو بار استفاده کنید.

۴٫ حذف آلودگی و خاک

در صورت عدم نشستن خاک و هرگونه کثیفی روی چمن مصنوعی امکان تمیز کردن آن تنها با آب کافی است. اما اگر احساس کردید چمن مصنوعی نیاز به یک تمیز کردن حسابی دارد، استفاده از یک شوینده سبک و یک برس سفت کارساز است.

۵٫ شانه زدن

شانه زدنبا کمک ابزار برس، شروع به شانه زدن چمن کنید. این کار به حفظ زیبایی و زیبایی حالت چمن کمک می کند و باعث سر زنده شدن برگ های آن می شود.

مراقبت بیشتر = طول عمر بیشتر چمن مصنوعی

آشنایی با طرز نگهداری چمن مصنوعی باعث می شود برای مدت طولانی‌تری از چمن مصنوعی باکیفیت بهره‌مند شوید. اما هر چقدر هم مواظبت به خوبی پیش رود، در برابر حوادث روزمره چون سایش، پارگی و نور خورشید نمی توان کاری کرد. در واقع هر نوع چمنی دارای طول عمر مشخصی و از استحکام و مقاومتی خاصی ساخته شده است. مثلا بهترین چمن مصنوعی به عنوان چمن های مقاوم در برابر اشعه UV خورشید شناخته می شوند که مسلما قیمت بیشتری نسبت به دیگر چمن ها دارد. البته فراموش نکنید نحوه اجرای چمن مصنوعی هم روی ماندگاری آن تاثیرگذار است. 

نحوه اجرای چمن مصنوعی باید طبق اصول انجام شود تا از این ایده به خوبی بتوانید استفاده کنید و برای بهره مند از آن دچار مشکل نشوید.

به طور کلی، طول عمر چمن ‌مصنوعی با توجه به جنس و متریال استفاده شده در ساخت بین ۱۵ تا ۲۵ سال دوام دارد که انجام مراقبت های لازم و شیوه نگهداری چمن مصنوعی بر مدت زمان دوام آن تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

قبل از خرید هر چیزی، باید از نحوه نگهداری و مراقبت آن مطلع شد؛ خرید چمن مصنوعی هم همین طور. این مدل چمن درکنار زیبایی خاص و تاثیر فوق العاده اش نیاز به مراقبت دارد تا خیلی سریع خراب و فرسوده نشود. با آگاهی شما از روش نگهداری چمن مصنوعی و نکات مراقبتی مطمئنا بهتر می توانید اقدام به خرید کنید. البته فراموش نکنید که نوع چمن هم در طول عمر چمن مصنوعی بسیار تاثیرگذار است. بنابراین برای تهیه چمن مصنوعی باکیفیت و مقاوم، باید از یک مجموعه معتبر و شناخته شده کمک بگیرید.

تولید کننده ترمه چمن یک مجموعه معتبر با سابقه کاری درخشان است که با موفقیت توانسته در زمینه تولید چمن مصنوعی طبق استاندارد جهانی قدم بردارد. با مراجعه به قسمت محصولات می توانید با انواع چمن مصنوعی آشنا شوید و با آگاهی کامل از میان آنها مدل دلخواه تان را انتخاب کنید. اگر هم هر گونه سوال یا ابهامی دارید خیلی راحت با مشاورین متخصص این مجموعه تماس بگیرید. آنها در هر لحظه پاسخگو شما هستند.

نتیجه گیری

سوالات رایج درباره ی نحوه نگهداری چمن مصنوعی 

چرا چمن مصنوعی نیاز به نگهداری دارد؟

 

چمن مصنوعی برای کسانی است که دوست دارند در طول سال‌های بسیاری بدون زحمت از فضای سرسبز خانه و حیاط خود لذت ببرند، یک گزینه عالی است. چمن مصنوعی برخلاف چمن طبیعی نیاز به آبیاری، چمن زنی و کوددهی ندارد. اما باید به آن توجه خاصی داشته باشید.
چه مراقبت هایی برای چمن مصنوعی نیاز است؟نگهداری از چمن مصنوعی شامل نظافت منظم، از بین بردن زباله، بهداشت و ضدعفونی کردن چمن می باشد که هرکدام طی مراحل خاصی انجام می‌شود.
عوارض چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی در کنار داشتن مزایای بسیار خوب دارای معایبی هم هست:

۱٫گرمای سطحی چمن به مراتب بیشتر از چمن طبیعی است.

۲٫این چمن شعله ور نمی شود؛ اما هنگام برخورد با وسایل داغ ذوب خواهد شد.

چمن مصنوعی چقدر دوام دارد؟

 

چمن مصنوعی با مزایای خوب، به مراقبت‌های لازم نیاز دارد تا برای مدت طولانی از ظاهر زیبای آن لذت ببرید. با رعایت نکات مراقبتی و طرز نگهداری چمن مصنوعی می توانید حدود ۲۰ سال دوام از آن استفاده کنید. اما به طور کلی، ماندگاری این آن بین ۱۰ تا ۲۰ سال متغیر است.
آیا می توانم چمن مصنوعی را جاروبرقی  بکشم؟جاروبرقی کشیدن مداوم چمن مصنوعی باعث بد شکل شدن چمن می شود و ظاهر طبیعی خود را از دست می دهد. بنابراین هرگز توصیه نمی کنیم برای حذف زباله ها از جاروبرقی خانگی استفاده کنید.
قیمت چمن مصنوعی چقدر است؟اجرای این راهکار با هزینه های مختلف قابل انجام است و با توجه به نوع ساخت و ویژگی های آن، قیمت های متفاوتی دارد. اما نسبت به چمن طبیعی به صرفه تر است.
آیا سگ ها می توانند روی چمن مصنوعی ادرار کنند؟بله، سگ ها به راحتی می توانند روی چمن مصنوعی ادرار و مدفوع کنند که ادرار سگ به راحتی از چمن تخلیه می شود. تنها کافی است بعد از جمع آوری و دفع آن با آب محل آسیب دیده را شستشو دهید.
هر چند وقت یک بار چمن مصنوعی را تمیز کنیم؟تمیز کردن چمن مصنوعی ماهی یک بار توصیه می شود. رعایت این نکته باعث تمیز نگه داشتن علف و عدم بوی بد آن خواهد شد.

چند وقت یک بار چمن مصنوعی را برس بکشیم؟

هفته ای یکبار یا یک هفته در میان برای برس کشیدن کافی است تا چمن مصنوعی از هر گونه برگ و زباله تمیز شود. اما دقت کنید هنگام انجام این کار با ملایمت رفتار کنید. چراکه اعمال نیروی بیش از حد باعث آسیب چمن مصنوعی می شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید