تفاوت چمن مصنوعی و طبیعی

تفاوت چمن مصنوعی و طبیعی

با توجه به شرایط اقلیمی و پیدایش کم آبی در سرتاسر دنیا، استفاده از چمن مصنوعی بیش از پیش مورد استقبال عموم قرار گرفته و محققان در تلاشند تا با بررسی تفاوت های چمن مصنوعی و طبیعی، نسبت به اصلاح و بهبود چمن مصنوعی اقدام کنند تا علاوه بر توجه به معضل بی آبی بتوانند چمن مصنوعی­ای بیابند که نزدیکترین عملکرد و رفتار را نسبت به چمن طبیعی داشته باشد. در ادامه به بررسی تعدادی از این تحقیق­ها می­پردازیم و در نهایت به جمع­بندی پایانی پیرامون تفاوت چمن مصنوعی و طبیعی می­رسیم.

  1. موریسان و همکاران در سال ۲۰۰۵ در تحقیقی با عنوان چمن طبیعی و مصنوعی، به جنبه­های اقتصادی ، مقایسه هزینه­های نصب و اجرا و هزینه­های تعمیر و نگهداری چمن مصنوعی و طبیعی پرداختند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که هزینه نصب چمن مصنوعی بیش از ۵/۲ برابر چمن طبیعی است ولی هزینه­های نگهداری چمن طبیعی حدود ۷ برابر چمن مصنوعی است. به عبارتی با وجود هزینه نصب پایین­تر در چمن طبیعی، هزینه­های تعمیر و نگهداری این چمن بسیار بیشتر از چمن مصنوعی است.
  2. کوین فورد در سال ۲۰۰۶ در مقاله­ای اقدام به مقایسه الگوی اعمال نیروی پا داخل کفش روی چمن مصنوعی و طبیعی کرد و با استفاده از یک پد نیروسنج داخل کفش ۱۷ بازیکن مرد داده­های مربوطه را ضبط کرده و به نتایح زیر رسیده است : بیشترین نیروی اعمالی در قسمت میانی جلوی پا وجود داشت که در چمن مصنوعی حدود ۶۴۶ کیلو پاسکال و در چمن طبیعی ۵۳۳ کیلو پاسکال بود و همچنین در قسمت انگشتان پا فشار کمتری اعمال میشد به این ترتیب که در چمن مصنوعی فشار ۴۲۹ کیلوپاسکال و در چمن طبیعی ۳۴۸ کیلوپاسکال بوده است. این مطالعه نشان می دهد که سطح بازی به طور قابل توجهی بر بارگذاری کف پا در طول فعالیت های ورزشی مرتبط است و در مجموع نیروی اعمالی به مناطق مختلف پا در چمن طبیعی کمتر از چمن مصنوعی است.
  3. در تحقیقی دیگر سرنسیت و همکاران در مقاله­ای به بررسی مسائل مربوط به سلامت انسان در بازی روی چمن مصنوعی می­پردازد و مسائلی همچون وجود باکتری و میکروب­ها ، دمای سطحی چمن و مقایسه آن با چمن طبیعی را بررسی می­کند. نتیجه این تحقیق وجود باکتری­ها و میکروب­های بیشتری در چمن طبیعی و دمای بالاتر سطحی در چمن مصنوعی شد که به موجب آن دریافتند دمای مرکزی در اعماق پرکننده­های چمن مصنوعی حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد از دمای محیط بالاتر است
  4. الیزابت زنتی و همکاران در این تحقیق سه پارامتر مکانیکی ذخیره انرژی، اتلاف انرژی و ضریب کشش سطحی را برای چمن مصنوعی با دو نوع پرکننده در مقایسه با چمن طبیعی محاسبه و مقایسه کردند. که تحقیقات نشان داد زمین چمن طبیعی در مقایسه با هر دو نوع چمن مصنوعی، سفت­تر است ولی ضریب کشش دینامیکی کمتری دارد.
  5. کریستینا دی­مک در مقاله­ای به بررسی آسیب­های (اندام تحتانی) اتفاق افتاده در چمن مصنوعی و طبیعی طی سال­های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ (به مدت ۴ سال) در لیگ ملی فوتبال آمریکا پرداخته است (فوتبال آمریکایی) و در نهایت به این نتیجه رسیده است که بازی روی چمن مصنوعی ۱۶% خطر آسیب دیدگی اندام تحتانی را افزایش می­دهد.
  6. هیرویوکی نانومه، تحقیقات بر روی ۸ زمین چمن طبیعی، ۱ زمین چمن طبیعی حرفه­ای، چمن مصنوعی، چمن هیبریدی و مصنوعی مستهلک انجام شد. تفاوت های ظاهری بین چمن طبیعی حرفه­ای و سایر چمن های طبیعی وجود دارد، که نشان می دهد عواملی مانند تعمیر و نگهداری روزانه و ترکیبات چمن بسیار تأثیرگذار هستند.
  7. گردا استراتزنبرگر و راب ادموندز در این مقاله از تعدادی بازیکن حرفه­ای فوتبال و راگبی جهت انجام فعالیت ورزشی روی چمن طبیعی و مصنوعی استفاده کردند. در این تحقیق بازیکنان با نقاب و بدون شناخت و آگاهی از نوع چمن به فعالیت روی آن پرداخته تا درک واقعی از نوع چمن را داشته باشند. نتایج حاکی از آن است که نظرات بازیکنان توسط ویژگی‌های حقیقی و کیفیت سطح بازی کاملا تحت تاثیر جبهه گیری بازیکنان بوده و به جز تعدادی محدود دیگر بازیکنان براساس عملکرد سطح بازی نتوانستند نوع سطح بازی را تشخیص دهند.

حالا می­توانیم با دید بهتر و علمی­تر نسبت به تفاوت­های چمن مصنوعی و طبیعی صحبت کنیم:

ردیف

آیتم مورد بررسی

چمن طبیعی

چمن مصنوعی

۱

هزینه نصب

کمتر از چمن مصنوعی

بیش از ۵/۲ برابر چمن طبیعی

۲

هزینه های تعمیر و نگهداری

بیش از ۷ برابر چمن مصنوعی

بسیار پایین

۳

نیاز به آبیاری

بسیار زیاد

کم

۴

نیاز به کوددهی

دارد

ندارد

۵

نیاز به کنترل عملکرد زمین

ندارد

دارد

۶

نیاز به کنترل سطح بازی/پرکننده ­ها

کمتر

بیشتر

۷

وجود میکروب  و باکتری ها

بیشتر

کمتر

۸

وجود آفات و حشرات

بیشتر

کمتر

۹

گشتاور اعمالی به پای بازیکن

کمتر

بیشتر

۱۰

سازگاری با محیط زیست

بیشتر

کمتر

۱۱

تاثیر پذیری از شرایط آب و هوایی

بسیار زیاد

کم

۱۲

دمای عمق سطح بازی

هم دمای محیط گاها خنک­تر

۱۵ تا ۲۰ درجه بالاتر از دمای محیط

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید