مواد تشکیل دهنده چمن مصنوعی چیست؟

مواد تشکیل دهنده چمن مصنوعی چیست؟

هنگامی که در مورد چمن مصنوعی و یک زمین چمن مصنوعی ورزشی صحبت می شود، ممکن است با کلمات و اصطلاحات جدیدی روبرو شوید که داشتن اطلاعات دقیق تر در مورد این اصطلاحات ضروری می باشد. سیستم چمن مصنوعی شامل اجزای مختلفی می باشد و هر یک از این اجزا از مواد مختلفی تشکیل می شوند که در اینجا به خلاصه ای از ترکیبات و جزئیات آنها می پردازیم.

مقاله پییشنهادی : استعلام قیمت وخرید چمن مصنوعیآموزش هک

 

 

اجزای تشکیل دهنده چمن مصنوعی

 

 

مواد تشکیل دهنده چمن مصنوعی

 

 

اجزای سیستم چمن مصنوعی

– الیاف چمن مصنوعی (Synthetic Turf Fiber)

 

الیاف چمن مصنوعی

 

الیاف چمن مصنوعی بالاترین و مشهودترین لایه هر سیستم چمن را تشکیل می دهند و دارای انعطاف پذیری، نرمی و لطافت و مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش (نور خورشید) هستند. به دلیل اینکه چمن مصنوعی ورزشی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد، مقاومت چمن مصنوعی ورزشی در برابر اشعه خورشید بسیار مهم است. الیاف چمن مصنوعی در سه نوع مختلف وجود دارد:
• الیاف فیبریله (Fibrillated or Slit-Film): الیافی که بصورت فیبر با برشهای نازک هستند.
• الیاف مونوفیلامنت (Monofilament Fiber): الیافی که به صورت صاف و ایستاده در شکلهای مختلف می باشند.
• الیاف مجعد (Thatch or Curly Fiber): الیافی که به صورت مجعد و فر شده هستند و بیشتر جهت افزایش پایداری الیاف و پرکننده در سیستم چمن مصنوعی به کار می رود.
• الیاف ترکیبی (Dual Fiber): الیافی که به صورت ترکیبی از الیاف فیبریله و مونوفیلامنت و مجعد می باشند.

 

 

بکینگ چمن مصنوعی

 

 

جنس چمن مصنوعی از چیست؟

 

– بکینگ چمن مصنوعی (Turf Backing)

لایه ای از جنس پلی پروپیلن بافته شده است که الیاف چمن مصنوعی روی آن بافته می شود و سپس توسط لایه ای از چسب لاتکس یا پلی یورتان در جای خود محکم می شوند. در اکثر سیستم ها، در بکینگ چمن مصنوعی سوراخ هایی با فاصله های استاندارد جهت تخلیه عمودی آب در زمین چمن ایجاد می شود.

 

– ارتفاع پایل الیاف (Pile Height)

به طول الیاف از بکینگ چمن مصنوعی تا نوک الیاف را ارتفاع خاب یا ارتفاع پایل گفته می شود. ارتفاع پایل بسته به نوع کاربرد چمن مصنوعی متفاوت است.

 

– ارتفاع پایل آزاد الیاف (Free Pile Height)

به طول الیاف از پر کننده چمن مصنوعی ورزشی یا انواع دیگر چمن مصنوعی تا نوک الیاف گفته می شود.

 

– لایه پر کننده چمن مصنوعی (Turf Infill Layer)

لایه پرکننده چمن مصنوعی به صورت متراکم و دانه های ریز هستند که پایداری الیاف چمن مصنوعی، انعطاف پذیری، افزایش جذب ضربه روی چمن مصنوعی و تخلیه سریع آب را برای زمین شما را فراهم می کند. استفاده از پرکننده های مرغوب در چمن مصنوعی ورزشی بسیار مهم است زیرا بر دوام آن تاثیرگذار است. انتخاب پر کننده مناسب برای افزایش استقامت پای بازیکن مهم است که باعث بهبود بیومکانیک و کاهش آسیب دیدگی در قسمت پایین پا و همچنین افزایش قابلیت بازی می شود و حتی می تواند درجه حرارت زمین شما را کاهش دهد. برای این منظور غالباً از شن و ماسه سیلیس استفاده می شود.

 

– گرانول لاستیک (Crumb Rubber)

گرانول لاستیک همان لاستیک خرد شده است که از لاستیک های دست دوم تهیه می شود. در حالی که گرانول لاستیک مصرف زیادی در زمین چمن مصنوعی ورزشی و تزئینی دارد، اما به دلایلی مانند اجزای تشکیل دهنده لاستیک، ذرات گرد و غبار دوده لاستیک و هم چنین گرم شدن بیش از حد در معرض آفتاب معمولا ایده آل نیستند. 

 

– شوک پد (Shock Pad)

شوک پد لایه ای از فوم است که زیر لایه چمن در یک زمین چمن مصنوعی نصب می شود و اغلب جز ایمنی مورد نیاز در زمین های چمن مصنوعی ورزشی است زیرا شوک پد از عمق ضربه های شدید می کاهد و از آسیب های جدی به بازیکن جلوگیری می کند و باعث افزایش سطح ایمنی بازیکنان می شود. هم چنین زهکشی زمین چمن و را بهبود می بخشد و طول عمر چمن مصنوعی را افزایش می دهد. شوک پد ضخامت های مختلفی دارد و در انواع مختلف فوم موجود است.

مقاله پییشنهادی : فرآیند تولید چمن مصنوعیآموزش هک

 

– لایه زیرین و اولیه چمن مصنوعی (Turf Base)

لایه زیرین و اولیه به عنوان پایه اساسی برای هر زمین چمن عمل می کند که پایداری بقیه سیستم چمن مصنوعی را فراهم می کند و معمولا از سنگ ریزه از جنس گرانیت تشکیل می شود و به طور معمول از دو لایه تشکیل شده است: شن درشت و شن ریز. این لایه دارای سیستم زهکشی مستقل است و درجه بالایی از انتقال آب را فراهم می کند و باعث می شود آب موجود در زمین با سهولت تخلیه شود، زمین چمن با دوام بماند و طول عمر بیشتری داشته باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید