فرآیند تولید چمن مصنوعی

فرآیند تولید چمن مصنوعی

نسل سوم چمن مصنوعی موجود در بازار امروز نسبت به نسل اول چمن مصنوعی که برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ ارائه شد، پیشرفت چشمگیری داشته است. چمن مصنوعی امروزی شباهت زیادی به چمن طبیعی دارد و از نظر دوام، پایداری در برابر اشعه UV، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش عملکرد بهتری دارد. همه این پیشرفت ها بیشتر به علت انتخاب بهترین مواد اولیه و فناوری مورد استفاده در تولید چمن مصنوعی است. مراحل تولید انواع چمن مصنوعی مانند چمن مصنوعی ورزشی، چمن مصنوعی تزئینی و چمن مصنوعی هیبریدی تقریبا مشابه است و در نوع الیاف و مواد اولیه متفاوت هستند.

استعلام قیمت چمن مصنوعی ارزان از تولید کننده


گروه تولیدی صنعتی یارا پویش ایرانیان(ترمه چمن)  به عنوان یک تولید کننده در منطقه خاورمیانه، با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص منطقه خاورمیانه و قرار گرفتن این منطقه در معرض بالاترین میزان اشعهUV، با سرمایه گذاری روی مواد اولیه با کیفیت عالی، تجهیزات پیشرفته و بهبود روند تولید، همواره به دنبال عرضه محصولات با کیفیت چمن مصنوعی با مقاومت طولانی مدت در برابر اشعه ماورا بنفش بوده است.
معمولا در نگاه اول این سوال پیش می آید که چمن مصنوعی از چه مواد اولیه هایی ساخته می شود و فرآیند تولید آن به چه صورت است که این مقاله به شما اطلاعات و نگاهی جامع درمورد فرایند تولید چمن مصنوعی را ارائه می دهد.

 

مواد اولیه (Raw Material) چمن مصنوعی

همانطور که بیان شد، کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید چمن مصنوعی ورزشی و چمن مصنوعی تزئینی و … نقش مهمی در عملکرد چمن مصنوعی دارد. مواد اولیه ای که در چمن مصنوعی نسل اول استفاده می شد، ظاهر و احساس پلاستیکی خاصی را در چمن مصنوعی ایجاد می کرد که مجموعه چالش ها و مشکلات خاص خود را به همراه داشت و در نهایت تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که باید از مواد اولیه با کیفیت بالاتری را در تولید چمن مصنوعی استفاده کنند.

 

فرآیند تولید چمن مصنوعی (Artificial Turf Manufacturing Process)

• تولید الیاف چمن مصنوعی (Extrusion)

الیاف چمن مصنوعی تقریباً مهمترین قسمت سیستم چمن مصنوعی وزشی و چمن مصنوعی تزئینی را تشکیل می دهند و تاثیر زیادی در عملکرد و طول عمر چمن مصنوعی دارند. الیاف چمن مصنوعی امروزی از مواد اولیه از جنس پلی اتیلن تولید می شود که نوعی پلاستیک است. پلی اتیلن ماندگاری بالایی دارد و به همین دلیل چمن مصنوعی می تواند در برابر ترافیک و تردد سنگین به خصوص در زمین های چمن مصنوعی ورزشی مقاومت کند و در برابر سایش مقاومت خوبی داشته باشد.
اولین مرحله در تولید الیاف چمن مصنوعی، ذوب شدن گرانول های پلی اتیلن جهت روان شدن و سیال شدن آنها است. به این فرآیند ذوب گرانول های پلیمری برای ایجاد الیاف، اکستروژن گفته می شود. در طی این فرآیند، رنگدانه ها، مواد شیمیایی مقاوم کننده در برابر اشعه UV و سایر افزودنی ها اضافه می شوند که به اطمینان از دوام محصولات چمن مصنوعی ما کمک می کند.


این مخلوط رنگی در مخلوط کن فرآیند اختلاط کامل را طی می کند تا یکنواخت شود، و پس از آن به داخل دستگاه اکسترودر انتقال می یابد. سپس توده مذاب از طریق قالب تحت فشار زیاد به صورت رشته های نازک یا بصورت نوار باریک خارج می شود.
الیاف چمن مصنوعی به دو روش مختلف تولید می شوند: الیاف تک رشته ای یا به صورت نوار فیبریله.
الیاف تک رشته ای (مونوفیلامنت): در این روش توده مذاب از طریق صفحه ای با سوراخ های کوچک خارج می شود و به الیاف شکل، مقاومت و کشش خاصی می دهد. شکل سوراخ تعیین کننده شکل یا سطح مقطع الیاف است. در تولید الیاف تک رشته ای از اشکال و سطح مقطع های مختلف استفاده می شود: صاف، مستطیل ، شکل c، شکل s ، شکل v و شکلهای دیگر.
الیاف فیبریله: در این روش توده مذاب به صورت یک فیلم بسیار نازک اکسترود می شود که به صورت نوارهای کوچک برش داده می شود و در نهایت به صورت فیبریلاسیون تولید می شوند تا ساختار لانه زنبوری ایجاد شود.

 

تولید الیاف چمن مصنوعی

 

• تاب الیاف چمن مصنوعی (Twisting or wrapping)

وقتی الیاف در خط تولید اکسترودر تولید شدند، برای اینکه در مرحله بافت چمن مصنوعی قابل استفاده باشند، بایستی در دستگاه تاب الیاف، رشته های نخ به هم تابیده شوند یا در دستگاه دیگری توسط نخ ساپورت با هم یکی شوند، تا در روند بافت چمن به راحتی استفاده شوند و مشکلی ایجاد نشود.

 

تولید الیاف چمن مصنوعی

 

• بافت چمن مصنوعی (Tufting)

الیاف تولید شده در دستگاه تافتینگ قرار می گیرند که دارای سوزن ها و تیغ های مخصوص است که الیاف را روی لایه زیرین اولیه که معمولا از جنس پلی پروپیلن است، بافت می کند.
تافتینگ فرایندی است که در آن سوزنها (مانند یک سوزن بزرگ خیاطی) بهمراه الیاف چمن از پشت لایه زیرین اولیه فشار داده می شود تا یک حلقه یا یک پایل ایجاد کند. حلقه ها توسط تیغ برش داده می شوند و ظاهر چمن را ایجاد می کنند. در دستگاه تافتینگ بسته به عرض فرش چمن (مثلاً ۴٫۰ متر) و سرعت گره ها و هم چنین فاصله ردیف ها، می توان به تراکم مختلف بر اساس نوع کاربری چمن مصنوعی که چمن مصنوعی ورزشی است یا چمن مصنوعی تزئینی است، دست یافت.

 

بافت چمن مصنوعی

 

• پوشش دهی چمن مصنوعی (Coating)

الیاف چمن مصنوعی پس از انجام مرحله تافتینگ، باید در قسمت پشتی فرش چمن ثابت شوند تا حین استفاده از جای خود خارج نشوند. برای این منظور، چسب مایع لاتکس یا پلی یورتان به قسمت پشت فرش چمن اعمال می شود تا نخ ها را در جای خود ثابت کرده و مقاومت گره ها را بیشتر کند. چسب لاتکس یا پلی یورتان وقتی روی فرش چمن قرار می گیرد مایع است و در طی فرآیند پوشش دهی، در خط تولید پوشش دهی سخت و محکم می شود. در طی فرآیند پوشش دهی، سوراخ های کوچکی برای تخلیه آب پشت فرش چمن زده می شوند که این امکان را می دهند که حتی در هنگام بارش باران شدید، آب از روی فرش چمن به سمت پایین سرازیر و تخلیه شود.

 

پوشش دهی چمن مصنوعی

 

• بازرسی نهایی (Final Inspection)

آخرین مرحله در فرآیند تولید چمن مصنوعی های مصنوعی ورزشی، چمن مصنوعی تزئینی و …، بررسی کیفیت و مشخصات محصول مطابق با استانداردهای بین المللی کیفیت است. آزمون های کنترل کیفیت روی چمن مصنوعی تولیدی در آزمایشگاه اختصاصی و مدرن ما انجام می شوند تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی دارای کیفیتهای لازم است و در صورت تایید واحد کنترل کیفیت، فرش چمن مصنوعی بر اساس ابعاد مشخص رول شده و بسته بندی شده و برای مشتری ارسال می گردد.

 

بازرسی نهایی چمن مصنوعی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید