مزایا و معایب استفاده از چمن مصنوعی

مزایا و معایب استفاده از چمن مصنوعی

جدای از زیبایی شناسی آشکار چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی، مزایا و معایب چمن مصنوعی هم باید بررسی شود. ضمانت های چشمگیر، نصب ایمن چمن مصنوعی در هر مکانی می تواند یک جایگزین ارزشمند و مقرون به صرفه به جای چمن طبیعی باشد. اما اگر معایب چمن مصنوعی را نیز در نظر نگیریم، این ارزیابی عادلانه ای نخواهد بود. پس خوب است قبل از خرید با مزایا و معایب استفاده از چمن مصنوعی آشنا شوید تا انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

مزایای چمن مصنوعی + ۱۴ تا مزایای شگفت انگیز این سازه

ابتدا در موارد زیر به ۱۴ تا از مزایای چمن مصنوعی می پردازیم، مزایایی که به خوبی خاص و منحصربه فرد به این نوع چمن را شرح می دهد:

۱-اولین مزیت؛ پول پس انداز کن!

همه ی ما دوست داریم در جایی از هزینه های زندگی صرفه جویی کنیم و بخشی از پول خود را پس انداز کنیم. یکی از راه های کاهش این هزینه ها، کاهش مصرف آب است. یکی از مزایای اصلی استفاده از چمن مصنوعی این است که فقط دو بار در سال به یک تمیز کردن عمیق نیاز است. پس نسبت به چمن طبیعی آب بسیار کمتری استفاده می کند و نیاز به آبیاری ندارد. درحالی که کمبود آب باعث می شود چمن طبیعی به حالت خواب درآید و اغلب منجر به طاس شدن و ایجاد تکه های قهوه ای می شود.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی

۲- نیاز به باغبان ندارد!

بذرپاشی، چمن زنی، علف های هرز، کود دهی و… لیست اقدامات مراقبتی چمن طبیعی است. تمام این کارها تقریبا باید روزانه انجام شود. پس می توان گفت نیاز به شخصی دارد که مدام به چمن طبیعی رسیدگی کند. یعنی شما به یک هزینه اضافه برای پرداخت به باغبان برای داشتن چمن طبیعی مرغوب نیاز دارید. اما چمن مصنوعی به دلیل نگهداری کم و ظاهر بکر در تمام طول سال سرحال است و عدم نگهداری و مراقبت بیش از حد آن جز یکی از مهم‌ترین و پراهمیت ترین مزایای چمن مصنوعی شناخته شده است.

۳- بدون آفت کش مضر

خزه یکی از کابوس های نگهداری از چمن طبیعی است که هنگام روییدن آن در میان چمن های سبز و سالم بسیار چالش برانگیز است. تنها راهکار از بین بردن آفات، سموم است. سموم دفع آفات و علف کش های مضر تهدیدی برای سلامتی حیات وحش و انسان باشند. در حالی که با داشتن چمن مصنوعی ایمن از هر گونه آفت به دور خواهید بود و نیازی به استفاده از آفت کش ها ندارید.

۴- صرفه جویی در تجهیزات باغبانی

نگهداری از یک چمن طبیعی می تواند گران باشد. مخصوصا زمانی که باید برای تجهیزاتی مانند یک دستگاه استریمر، ماشین چمن زنی، چنگک، دستگاه هوادهی دستی، علف های هرز دستی، بیل چمن، قیچی چمن، شیلنگ و آب پاش هزینه پرداخت کنید. جدا از این که تعویض تیغه، برق، باروری مجدد، کوددهی و میزان آب هم هزینه بر است. چمن مصنوعی ممکن است در نگاه اول هزینه بر باشد. اما وقتی هزینه نگهداری چمن طبیعی را در طولانی مدت در نظر می گیرید، بهتر به ارزش چمن مصنوعی پی می برید. 

۵- مقاوم فوق العاده در برابر UV

چمن های مصنوعی مقاوم در برابر اشعه UV طراحی می شوند و در زیر نور آفتاب محو نخواهند شد و در تمام طول سال سبز می ماند. برخلاف چمن طبیعی که در اثر نور زیاد خورشید تغییر رنگ می دهد و از رنگ سبز به رنگ  قهوه ای تبدیل می شود.  معایب چمن مصنوعی

۶- همیشه زیبا به نظر می رسد.

چمن مصنوعی از همه لحاظ و در هر نوع آب و هوای زیبا به نظر می رسد. این یعنی تأثیرات تغییرات آب و هوایی تاثیر مستقیمی روی ظاهر چمن ندارد. بنابراین شما همیشه در هر شرایط آب و هوایی از سبز و مرتب بودن چمن مصنوعی لذت می برید و مهم ترین مزایای چمن مصنوعی، زیبایی همیشگی آن است.

۷-به نفع کاربران مسن و معلول

نگهداری چمن مصنوعی بسیار ساده و راحت است و نیاز به اقدامات خاصی ندارد. همین خاطر بهترین گزینه برای کاربران مسن و معلول شناخته می شود. کاربرانی که توانایی مراقبت های روزانه چمن طبیعی را ندارند. اما دوست دارند سهمی از طبیعت و زیبایی های آن داشته باشند.

۸-بهترین انتخاب برای حیوانات خانگی

چمن مصنوعی بهترین انتخاب برای حیوانات خانگی است. حیوانات خانگی به راحتی نمی توانند چمن مصنوعی را خراب و کنده کنند. همچنین این نوع چمن از نظر بهداشتی بهتر بوده و تحت تأثیر ادرار و مدفوع حیوانات قرار نمی گیرد و به راحتی تمیز می شود.

۹-طراحی در طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها

چمن مصنوعی را می توانید در طیف گسترده ای از رنگ و طرح های مختلف خریداری کنید و بر اساس طول، تراکم، بافت و نخ  در طرح های مختلف تولید می شود. با توجه به نوع استفاده در دسته بندی های مختلف مانند چمن مصنوعی ورزشی، چمن مصنوعی تزیینی و چمن مصنوعی هیبریدی در بازار موجود است.

۱۰-تنها برای باغ مناسب نیست!

چمن مصنوعی نه تنها برای باغ یک انتخاب ایده آل است، بلکه برای اهداف و محیط های مختلف مانند کفپوش، استخر، تراس، پشت بام، محل بازی، ادارات، فضای نمایشگاه، رستوران ها و کافه ها استفاده می شود.

۱۱-فاقد آلرژی است.

چمن مصنوعی با ویژگی منحصربه فرد بودن ضد حساسیت  طراحی و ساخته می شود و بهترین گزینه برای افراد دارای آلرژی به طبیعت است. گرده چمن طبیعی بسیار آلرژی زاست؛ در حالی که چمن مصنوعی عاری از هرگونه حساسیت است.

۱۲-مناسب برای محیط های سرپوشیده بدون نیاز به نور خورشید

چمن مصنوعی برای محیط های سرپوشیده و مناطق سایه دار بسیار ایده آل است و برای حفظ ظاهر و زیبایی به نور خورشید نیازی ندارد.

۱۳-تا پایان عمر لذت ببرید!

طول عمر چمن بسیار طولانی مدت است و به طور معمول حدود ۱۵ سال ماندگاری دارد. اگر در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید می‌توانید تا پایان عمر از چمن مصنوعی و زیبایی های آن بهره مند شوید.

۱۴-نگهداری بسیار آسان

نگهداری چمن مصنوعی بسیار ساده و راحت است. تنها کافی است یک برس و شیلنگ برای شستشو چمن تهیه کنید. در صورت کثیف شدن هم چمن می توانید با استفاده از مواد شوینده مخصوص ناحیه کثیف شده را به راحتی تمیز نمایید.

معایب چمن مصنوعی تنها از نوع بی کیفیت

در قسمت بالای مطلب مزایای چمن مصنوعی را ذکر کردیم، اکنون وقت آن است، به مواردی که برخی ممکن است منفی یا معایب چمن مصنوعی بدانند، بپردازیم.

۱- هزینه ی بالای اولیه چمن مصنوعی

بسته به اینکه برای کدام دامنه انتخاب می کنید، هزینه چمن مصنوعی شروع به بالا و پایین می کند. پس در اولین مرحله، بودجه خود را مشخص کنید فراموش نکنید که در هنگام هزینه های اولیه، لوازم جانبی خود را نیز اضافه کنید، یعنی غشای علف های هرز، چسب، ناخن های ثابت کننده و غیره را هم در نظر بگیرید.

۲- مراحل نصب چمن مصنوعی

نصب اولیه می تواند بسیار دلهره آور به نظر برسد. برخی باغ ها که به زمینه سازی گسترده نیاز دارند، ایجاد یک پایه مسطح، بسیار مهم است که زهکشی مناسب را فراهم کند. این امر در عملکرد بهتر چمن بسیار تاثیرگذار است و هرگونه انسداد می تواند باعث راکد شدن آب یا مشکلات بو شود.

مشخصات چمن مصنوعی خوب

۳ تاثیرات بد تولید چمن مصنوعی بر محیط زیست

تولید چمن مصنوعی می تواند برای محیط زیست مضر باشد و آلودگی‌ها ضایعات آن باعث آسیب دیدگی محیط شود. البته روش های تولیدی روی این موضوع اثر گذار هستند. مثلا در صورت استفاده از ماشین آلات مدرن و کم مصرف می توان تا حدودی از آسیب رسانی محیط زیست پیشگیری کرد.

۴-داغ شدن چمن مصنوعی بر اثر گرما

یکی دیگر از معایب چمن مصنوعی داغ شدن آن بر اثر تابش نور خورشید و گرمای روزهای تابستان است. تا حدودی می‌توان این عیب را برطرف کرد که یکی از راهکارها استفاده از ماسه است. حضور ماسه می تواند میزان گرمای چمن را کاهش دهد. همچنین با پاشیدن آب خنک روی چمن تا حدودی داغ بودن چمن مصنوعی برطرف می شود.

۵-کاهش تنوع زیستی باغ شما

اجرای چمن مصنوعی باعث کاهش تنوع زیستی در باغ شما می شود. چرا که از پلاستیک ساخته شده است. این ماده طبیعی نیست و حیات وحش را از برخی گیاهان دریغ می کند. با این حال می توانید برخی قسمت ها را به کاشت درختچه و گیاهان اختصاص دهید تا کمبود تنوع زیستی جبران شود.

 مشخصات چمن مصنوعی خوب

از چمن های مصنوعی عمدتا برای مصارف بیرونی استفاده می شود، بنابراین باید در برابر اشعه های مضر UV بسیار مقاوم باشد. زیرا چمن های طبیعی زمانی که در برابر آفتاب قرار می گیرند تغییر رنگ می دهند. چمن های مصنوعی از مواد با کیفیت بسیار بالا ساخته می شوند تا بتوانند به راحتی در برابر فصل تابستان و یخ زدگی زمستان مقاومت کنند. یک چمن مصنوعی خوب باید شرایط زیرا داشته باشد:

  • UV تثبیت شده
  • پشتوانه مناسب
  • فیبر غیر جاذب
  • غیر قابل اشتعال
  • مقاوم در برابر سوراخ شدن

چرا چمن مصنوعی بی‌کیفیت نخریم؟

دلیل پیشنهاد ما برای خرید چمن مصنوعی خوب چیست؟ با  خرید چمن مصنوعی با کیفیت تا حدودی می‌توان معایب این محصول را برطرف کرد و برای استفاده از آن هیچ دغدغه ای نداشت. معمولاً چمن مصنوعی های بی کیفیت از پلاستیک های درجه دوم و سوم ساخته شده اند که ظاهر طبیعی هم ندارند و خیلی زود فرسوده می‌شوند. همچنین این نوع چمن ها ممکن است حاوی سموم باشد که به مرور زمان با تخریب چمن، سم های درون آزاد می شود. درحالی که با خرید چمن مصنوعی با کیفیت خیالتان بابت خیلی چیزها راحت می شود و برای مدت طولانی می توانید از آن استفاده کنید. همچنین چمن های باکیفیت با محیط زیست سازگارترند و به خوبی اشعه ماورا بنفش خورشید را خنثی می کنند.مطمئنا در این لحظه این سوال در ذهنتان ایجاد می شود: چمن مصنوعی با کیفیت را از کجا بخریم؟ برای خرید چمن مصنوعی با کیفیت باید به سراغ معتبرترین فروشگاه ها بروید. فروشگاهی که بتواند کیفیت محصول را ضمانت دهد و در هر شرایطی پاسخگوی مخاطبین باشد. در میان شرکت های تولیدی، شرکت تولیدی ترمه چمن یکی از بهترین گزینه ها برای خرید انواع چمن مصنوعی است. این مجموعه اولین تولید کننده داخلی است که توانسته محصولات خود را طبق استانداردهای روز دنیا طراحی و ارائه دهد و تمام تلاش خود را برای طراحی چمن مصنوعی با ظاهری طبیعی کرده است.اگر به دنبال چمن ‌مصنوعی خاصی هستید و یا می خواهید از قیمت چمن مصنوعی مانند قیمت‌ چمن مصنوعی ورزشی با خبر شوید، مشاورین این مجموعه پاسخگو شما هستند. نتیجه گیری مشخص شد مزایای چمن مسیر بسیار بیشتر از معایب آن است. چمن مصنوعی از همه لحاظ مانند دوام بالا، مقرون به صرفه بودن، طراحی های خاص، انعطاف پذیری، نگهداری کم، قابل اجرا در محیط های مختلف و …. یک گزینه عالی شناخته می شود و بهترین فضای سبز آمیخته با طبیعت را در اختیار شما قرار می دهد؛ طوری که سال های طولانی از زیبایی و سرسبزی آن لذت ببرید.
والات رایج
آیا نصب چمن مصنوعی ایده خوبی است؟ مشاهده یک منظره همیشه سبز هر فردی را شگفت زده می کند. پس برای تصمیم درست کافی است تصور کنید ظاهر محیط مورد نظر چه تغییری می کند.
آیا چمن مصنوعی جایگزین خوبی برای چمن طبیعی است؟ با توجه به نیازها و شرایط نگهداری صاحبان باغ و بررسی مزایا و معایب برای می توان گفت چمن مصنوعی جایگزین خوبی است یا خیر. اما به طور کلی، در چند سال اخیر چمن مصنوعی طرفداران بسیاری پیدا کرده است و در مکان‌های بسیار این چمن مشاهده می شود.
معایب چمن مصنوعی برای تراس چیست؟ معایب چمن مصنوعی برای تراس تا حدودی به کیفیت آن بستگی دارد. برخی چمن ها به دلیل زبر بودن هنگام راه رفتن روی آن احساس ناخوشایندی را تجربه می کنید.
معایب چمن مصنوعی برای بالکن چیست؟ در صورت عدم مناسب ترین کیفیت برای اجرا چمن مصنوعی بالکن، احتمال این که هزینه دوباره برای تعویض آن پرداخت کنید، بسیار زیاد است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید